بررسی اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار بر انگیزش دانشجویان آموزش الکترونیک با توجه به عاملهای شخصیتی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1507ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44734
- تاریخ دفاع
- ۱۷ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمد مدبری فرد
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- در نظریه های سازنده گرایی به علایق دانش آموزان توجه خاصی شده است و آموزش به عنوان یک پروسه شخصی قلمداد می شود. در این نظریه ها این نکته مرکز توجه است که دانش یک فرایند است که مختص خود شخص است و بنابراین می بایست به علایق افراد در برنامه ریزی آموزشی توجه گردد. این تحقیق جهت دستیابی به علایق و اهداف دانشجویان و وارد نمودن انگیزش و تمایلات فردی به دوره آموزشی اولا به جمع آوری متغیرهای موثر در امر انگیزش پرداخته که نهایتا به تهیه 3 پرسشنامه با عناوین 1- متغیرهای انگیزشی مستقیم (پایه)که به بررسی اهداف و انگیزه های کلی دانشجویان در زندگی می پردازد. 2- روشهای آموزشی ترجیحی که به بررسی روشهای آموزشی که هر دانشجو علاقه دارد می پردازد.3- متغیرهای غیر مستقیم انگیزشی که راههای اتصال روشهای آموزشی و اهداف و علایق پایه دانش آموزان را پیشنهاد می کند، پرداخته است. ثانیا به پیشنهاد یک مدل 5 مرحله ای برای ورود انگیزش و تمایلات دانشجویان به برنامه ریزی آموزشی پرداخته است. پرسشنامه های انگیزشی بعلاوه پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت بر روی 137 دانشجوی آموزش الکترونیک بوسیله پرسشنامه های الکترونیکی، در سایت طراحی شده، انجام شد. تا بتوان 1- به الویت بندی این متغیرهای بصورت کلی بر روی دانشجویان پرداخت 2- به گروه بندی آنها بر اساس عاملهای شخصیتی بپردازیم 3- روشهایی را برای ورود علایق دانشجویان به طراحی دوره آموزشی بصورت کلی و برای تیپهای شخصیتی مختلف پیدا کنیم. که نتایج بدست آمده نشان دهنده الویت بالا بر روی انگیزه های درونی و مخصوصا رضایت درونی و سپس بودن سخت افزارهای لازم و نبود مشکلات مالی برای تحصیل بوده است و در روشهای ترجیحی آموزش نیز مشخص شده که بعضی از ابزارها به طور کلی بیشتر مورد علاقه دانشجویان می باشد. در گروههایی که تشکیل شد نشان داده شد که تفاوت معنی داری در اولویت بندی عاملهای انگیزشی با توجه به عاملهای شخصیتی به طورکلی وجود ندارد. تنها تفاوتهای موردی در زیر گروهها و بعضی از عاملها وجود دارد.
- Abstract
- In the theories of constructive orientation a particular attention has been directed to the interest of the students and in these theories the education is considered as private process. The focal point of these theories is that the knowledge is an individual process, therefore individuals’ interests should be considered in education planning. The aim of this study is to achieve goals and interests of students and entering motivation and personal aspirations. Firstly the variables that affected motivation have been collected finally three questionnaires with titles been prepared: 1- Directs motivation variables which examine the overall goals and motivations of the students in the life.2- The preferred educational methods that students interest in it. 3- Indirect motivation variables which suggests the connection ways of educational methods and basic interests of students. Secondly, proposing a 5 steps model for entering students’ motivations and interests in educational planning Motivational questionnaires beside big five personality traits questionnaire were administrated to 137 electronic education students using the electronic questionnaires which have been designed in the site. In order to 1- prioritize these variables on overall student. 2- Grouped according to personality factors 3- Find the methods for entering students’ interests in design course as general and for different personality types. The results indicate high priority on internal motivations particularly the inner satisfaction and then, the access to necessary hardware and lack of financial problems for education and in preferred educational methods also been clear that in general students interest in some tools such as paper resources, electronic delivery assignments. In groups that were formed was shown that in general there are no significant differences in prioritizing motivational factors with regard to personality factors. The only difference can be found in subcategories and some factors.