مقایسه سبکهای تفکر و رابطه آن با خلاقیت در بین دانشجویان رشته های فنی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43726;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1486ع
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- سمیه اقایی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف از این تحقیق بررسی سبکهای تفکر در دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و تحلیل رابطه بین سبکهای تفکر و خلاقیت دانشجویان میباشد. بر این اساس، از دو پرسشنامه معروف سبکهای تفکر استرنبرگ و خلاقیت عابدی بر روی 251 دانشجوی فنی مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه علم وصنعت ایران، در 8 رشته فنی مهندسی استفاده شده است. در مرحله اول، آزمون شوندگان در دو گروه دختر و پسر مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در ادامه، نتایج آزمونهای انجام شده، بر اساس رشته تحصیلی آزمونشوندگان جهت بررسی سبکهای تفکر و سطح خلاقیت آنها مورد تحلیل واقع شده است. در این دو مرحله از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره بهره گرفته شده است. در مرحله پایانی به بررسی تأثیرات ناشی از سطوح مختلف خلاقیت بر سبکهای تفکر پرداخته شده است. برای این منظور از تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ارتباط معناداری بین متغیرهای مستقل جنس و رشته تحصیلی با متغیر وابسته سبکهای تفکر وجود دارد. بعبارتی سبکهای تفکر دختران و پسران متفاوت میباشد (05/0p<، (964/1)F) . همچنین رشتههای تحصیلی فنی مختلف دارای سبکهای تفکر مختلفی میباشند (01/0p<، (818/2)F). یافته بسیار مهم دیگر این است که از بین 13 سبک تفکر موجود، پنج سبک آنارشی، سلسله مراتبی، کلی، درونی و آزادمنشانه همبستگی بیشتری با خلاقیت داشته و به غیر از سبک کلی، بقیه دارای رابطه مثبتی با خلاقیت میباشند، حال آنکه سبک کلی دارای رابطه منفی با خلاقیت است. بعبارتی افراد خلاق، تمایل دارند کارها را با روشهای جدید انجام دهند و معمولا از انجام کارها با پیروی از قوانین و روشهای موجود اجتناب میورزند و بصورت کلی در انجام کارها به بدنبال خلق روشهای جدیدتر و بهتر هستند.
- Abstract
- The main goal of this thesis is to further explore the thinking styles of graduate students and also to study the relationships between thinking styles and creativity of students. For this purpose, the Thinking Styles Inventory (Sternberg & Wagner) and Abedi's Creativity Test have been tested on 251 (67 male and 184 female) graduate engineering students (MS and PHD students) in 8 fields of study of Iran University of Science and Technology (IUST). After ascertaining the reliability and validity of the thinking styles inventory and creativity test, the following studies are performed. At first, the hypothesizes that sexuality and field of study can affect the thinking styles of the graduate students, are studied. For this purpose the Multivariate ANalysis Of VAriance (MANOVA) is used to evaluate these hypothesizes. The results are shown that sexuality and field of study have meaningful effects on different thinking styles of IUST graduate students. Besides, the hypothesis that there is significant relationship between creativity and thinking styles is analyzed based on the Multi-Variate Regression Analysis (MVR) using the step-by-step approach. Findings show that there are more correlations between creativity and Anarchic, Hirechic, Global, Internal and Liberal thinking styles. These thinking styles have positive relation with creativity except the Global thinking style which has negative relation. In other words, the creative individuals tend to take a random approach to solve problems. They have a certain potential for creativity that is rare in others. These people like to go beyond existing rules and procedures and seek to maximize change. They also seek or are at least comfortable with ambiguous situations, and prefer some degree of unfamiliarity in life and work. Totally, they are well-suited to create new and appropriate ways and methods to do things.