عنوان پایان‌نامه

تاثیر پرورش خلاقیت ریاضی بر عملکرد ریاضی ، باورهای انگیزش ( خودکار امدی و سودمندی ادراک شده ریاضی ) درگیری شناختی و پایداری تحصیلی در درس دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43793;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1488ع;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1488ع
    تاریخ دفاع
    ۰۹ آذر ۱۳۸۸

    چکیده این پژوهش به منظور بررسی تاثیر پرورش خلاقیت ریاضی بر عملکرد ریاضی، باورهای انگیزشی (خودکارآمدی ریاضی و سودمندی ادارک شده ریاضی )، درگیری شناختی و پایداری تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مشهد انجام گردید. نمونه مورد مطالعه به صورت نمونه گیری در دسترس (شامل40 دانش آموز) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (20 دانش آموز) و گواه (20 دانش آموز) جایگزین گردیدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون معلم ساخته عملکرد ریاضی (در سه نوع پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری )، پرسشنامه ای متشکل از سه خرده مقیاس خودکارآمدی ریاضی ؛ درگیری شناختی و پایداری تحصیلی در درس ریاضی (میدلتن و میگلی،1997) و پرسشنامه سودمندی ادارک شده ریاضی (میلر و همکاران ،1996) بود. در این پژوهش از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید. بنابراین، ابتدا آزمون های مذکور به عنوان پیش آزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. پس از آن برنامه پرورش خلاقیت ریاضی بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی؛ بار دیگر آزمون های مذکور به عنوان پس آزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. همچنین به منظور بررسی تاثیر تدوام برنامه آموزشی بر عملکرد ریاضی گروه آزمایش، یکماه بعد فقط آزمون پیگیری عملکردریاضی بر روی این گروه اجرا شد. نتایج بدست آمده نشان داد که پرورش خلاقیت ریاضی تاثیر معناداری بر افزایش عملکرد ریاضی (0001/? p <)، افزایش خودکارآمدی ریاضی (0001/? p <)، افزایش سودمندی ادارک شده ریاضی(0001/? p<)، افزایش درگیری شناختی (0001/? p <) و فزایش پایداری تحصیلی (0/05 > p) در درس ریاضی داشته است. همچنین نتیجه آزمون پیگیری عملکرد ریاضی نشان داد که بعد از گذشت یکماه، عملکرد ریاضی گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون همچنان افزایش خود را حفظ کرده است.
    Abstract
    Abstract This research is conducted to investigate the impact of creativity development on mathematic performance, motivational believs(mathematic self-efficacy & usefullness perceived of mathematic), cognitive involvement and academic persistence in mathematic course of girl students at guidance school of Mashhad city. The sample was selected as available sampling (involve 40 students) and was divided accidentally in two groups: experimental (20 students) and control (20 students). The devices used included,teacher made mathematic performance test was in 3 type :(Pretest, posttest and Following test), a questionnaire consisted of three scales: mathematic self-efficacy, cognitive involvement and academic persistence in mathematic course (Middleton& Midgley, 1997) and usefullness perceived of mathematic questionnaire (Miller & etal ,1996). Pretest-post test with control group was used in his study. the finding showed that mathematic creativity developmenent program has a significant impact on increasing of mathematic performance(p < 0/0001), increasing mathematic self-efficacy (p < 0/0001), increasing usefulness perceived of mathematics (p < 0/0001), increasing cognitive involvement (p < 0/0001), increasing academic persistence in mathematics(P<0/05 (The result of Following mathematic performance test showed that one month later,the mathematic performance of experimental group remained stable. Keyboard: mathematic performance, motivational believs, mathematic creativity, academic persistenc, cognitive involvement .