رابطه اهداف پیشرفت راهبردهای فراشناختی و خود ناتوان سازی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان شهر طبس
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43722;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1481ع
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی هادیان
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اهداف پیشرفت، راهبردهای فراشناختی و خودناتوان سازی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. در پژوهش حاضر، دانش آموزان (88 پسر و 134 دختر) پایه سوم رشته ی علوم انسانی دبیرستان های دولتی شهر طبس بعنوان نمونه آماری، مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه الگوهای سازگار یادگیری (خرده مقیاس اهداف پیشرفت و خودناتوان سازی) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (خرده مقیاس راهبردهای فراشناختی) است. همچنین از میانگین نمرات سالانه دانش آموزان به منظور اندازه گیری پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خودناتوان سازی بطور منفی و جنسیت بطور مثبت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارند؛ همچنین اهداف تبحری از طریق خودناتوان سازی بر پیشرفت تحصیلی اثر غیر مستقیم و مثبت دارد و خودناتوان سازی نیز با اهداف تبحری رابطه منفی و با اهداف رویکرد- عملکرد رابطه مثبت دارد.
- Abstract
- The purpose of this study is to determine the relationship between achievement goals, metacognitive strategies and self-handicapping with academic achievement. In present study, third grade high school students (88 boys and 134 girls) which study Human Sciences in Tabas city were studied as a statistical sample. Data collection tools, the Patterns of Adaptive learning Scales (subscales Self-handicapping and achievement goals) and motivational strategies for learning questionnaire (subscales Metacognitive strategies) were. The average annual scores of students to measure academic achievement were used. The results indicate that the self-handicapping negatively and gender positively have relations with academic achievement. The mastery goals through self-handicapping have indirect and positive effect on academic achievement; and self-handicapping also has negative relationship with mastery goals and positive relationship with approach - performance goals. Key words: Achievement Goals, Metacognitive Strategies, Self-handicapping and academic Achievement