عنوان پایان‌نامه

رابطه متغیرهای فردی و فرهنگی با نگرش نسبت به استفاده از رایانه در بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران : مدل یابی معادلات ساختاری




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43686;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1484ع
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۸۸

    پژوهش حاضر، با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان ارزش های فرهنگی (مردانگی/ زنانگی، ابهام گریزی، فردگرایی/ جمع گرایی و فاصله قدرت) و نگرش نسبت به استفاده از رایانه با توجه به نقش واسطه ای تمایل به نوآوری در زمینه فناوری اطلاعات (IT)، سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده است. 381 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران به صورت روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از خرده مقیاس های نگرش نسبت به استفاده از رایانه (آگروال و پراساد، 1999)؛ سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده (دیویس ،1989)؛ تمایل به نوآوری در زمینه IT (آگروال و پراساد، 1998)؛ فردگرایی/ جمع گرایی؛ فاصله قدرت و ابهام گریزی (اسرایت و کاراهانا، 2006) و مردانگی/ زنانگی (اسرایت، 2000) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگویابی معادلات ساختاری بر اساس روش حداقل مجذورات جزئی(PLS) استفاده شد. یافته ها نشان دادند که تمایل به نوآوری در زمینه IT، سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده نقش واسطه ای را در رابطه میان فردگرایی/ جمع گرایی، ابهام گریزی، فاصله قدرت و نگرش نسبت به استفاده از رایانه دارند: فردگرایی/ جمع گرایی از طریق تمایل به نوآوری در زمینه IT، سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده اثر غیر مستقیم و مثبت بر نگرش نسبت به استفاده از رایانه دارد. ابهام گریزی و فاصله قدرت نیز از طریق تمایل به نوآوری در زمینه IT، سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده اثر غیر مستقیم و منفی بر نگرش نسبت به استفاده از رایانه دارند. در نهایت مدل آزمون شده 1/29 درصد از تغییرات نگرش نسبت به استفاده از رایانه را پیش بینی کرد.
    Abstract
    The current study aimed at structural equation modeling of the relationships between cultural values (masculinity/ femininity, uncertainty avoidance, individualism/ collectivism, power distance) and Attitude toward computer use, with regard to the mediational effects of personal innovativeness in information technology, perceived usefulness and ease of use. 381 Undergeraduate students of Tehran University where selected with clustering sampling method in two steps and answered a questionnaire comprising of the following subscales: Attitude toward computer use (Agarwal & Prasad, 1999); perceived usefulness and ease of use (Davis, 1989); personal innovativeness in Domain of IT (Agarwal & Prasad, 1998); individualism/collectivism, uncertainty avoidance, and power distance (Srite & Karahanna, 2006) and masculinity/ femininity (srite, 2000).Structural equation modeling with Partial least squares method was used for data analysis. Findings showed personal innovativeness in IT, percieved usefulness and ease of use had a mediational role in the relationships between uncertainty avoidance, individualism/ collectivism, power distance, and attitude toward computer use: individualism/ collectivism exerted an indirect positive influence on attitude toward computer use through personal innovativeness in IT, perceived usefulness and perceived ease of use. In addition, uncertainty avoidance and power distance had an indirect negative influence on attitude toward computer use through personal innovativeness in IT, perceived ease of use and percieved usefulness. Finally the tested model predicted 29/1 % of variance in attitude toward computer use.