نقش خودکار آمدی ارزش تکلیف اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی : آزمون مدل علی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43660;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1483ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- هیمن خضری آذر
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر متغیرهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف، اهداف تبحری، رویکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد و درگیری شناختی بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر بود. 280 نفر از دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی شهر مهاباد در این تحقیق شرکت کردند. آنان پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتن و میگلی (1997)، مقیاس اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000)، خرده مقیاس ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و خرده مقیاس راهبرد یادگیری عمیق و سطحی کمبر و همکاران (2004) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای برونزای خودکارآمدی و ارزش تکلیف اثر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت ریاضی دارند. اثر مستقیم خودکارآمدی بر هر یک از اهداف تبحری، رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد و درگیری شناختی عمیق معنادار بود. ارزش تکلیف با واسطه اهداف تبحری و درگیری شناختی عمیق اثر غیر مستقیم معناداری بر پیشرفت ریاضی دارد. اهداف تبحری با واسطه درگیری شناختی عمیق و سطحی اثرغیر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت ریاضی دارد، و اهداف رویکرد-عملکرد و اجتناب-عملکرد از طریق درگیری شناختی سطحی بصورت غیر مستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی اثر دارند. اثر مستقیم درگیری شناختی عمیق بر پیشرفت ریاضی معنادار نبود، اما درگیری شناختی سطحی اثر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت ریاضی داشت. نتایج همچنین نشان داد که دختران در اهداف تبحری، ارزش تکلیف و پیشرفت ریاضی نسبت به پسران نمرات بالاتری کسب کرده اند. اما بین دختران و پسران در خودکارآمدی ریاضی، اهداف رویکرد-عملکرد واهداف اجتناب-عملکرد تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) حاکی از آن بود که پسران در استفاده از راهبرد سطحی بر دختران پیشی می گیرند اما بین دختران و پسران در راهبرد عمیق تفاوت معناداری وجود ندارد.
- Abstract
- Abstract The purpose of the current study was to investigate the influence of self-efficacy, task value, mastery, performance-approach and performance- avoidance goals and cognitive engagement on students achievement in mathematics using path analysis. 280 third grade high school students majoring in mathematics in a high school in Mahabad participated in the study. Students filled Middleton and Midgley Mathematics self-efficacy Questionnaire (1997), Midgley et. al achievement goals scale (2000), Pintrich et . al task value subscale (1991) , and Kember et. al (2004). The results of path analysis revealed that the external variables of self-efficacy and task value exerted a direct, positive and significant influence on achievement in mathematics. The direct influence of self-efficacy on mastery, performance – approach and performance – avoidance goals as well as on deep cognitive engagement was also significant. Task value had on indirect significant influence on achievement in mathematics with mastery goals and deep cognitive engagement being the mediating variables; but the indirect influence of self-efficacy on achievement in mathematics showed insignificant. Mastery goals had an indirect, positive and significant influence on achievement in mathematics while deep and surface learning strategies were the mediating variables; on the other hand, performance-approach and performance- avoidance had an indirect negative influence on achievement in mathematics through surface cognitive engagement. The direct influence of deep cognitive engagement on mathematics achievement was not significant but surface cognitive engagement exerted a direct, negative and significant on mathematics achievement. Results indicated girls scored higher in mastery goals, task value and math achievement compared to boys, but there were no significant gender differences regarding performance-approach and performance-avoidance goals. In addition, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) revealed while boys were more likely to use superficial strategies, there was no significant difference between boys and girls as regards their usage of deep strategies. Keywords: self-efficacy, task value, achievement goals, cognitive engagement,