عنوان پایان‌نامه

رابطه بین خلاقیت و پنج عامل بزرگ در دانشجویان دو گروه علوم انسانی و ریاضی- فنی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین خلاقیت و پنج عامل بزرگ در دانشجویان دو گروه علوم انسانی و ریاضی- فنی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43535
    تاریخ دفاع
    ۱۵ آبان ۱۳۸۷
    دانشجو
    مریم ثقفی

    هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی افراد با خلاقیت در دانشجویان دو گروه علوم انسانی و فنی دانشگاه تهران بوده است. بدین منظور، نمونه¬ای متشکل از 365 ( 228، علوم انسانی و 152 نفرعلوم فنی) دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بوده است از مقیاس «پنج عامل بزرگ شخصیت» (گلدبرگ، 1999) و مقیاس خلاقیت عابدی(1372). نتایج ضرایب همبستگی نشان داده است که از میان پنج عامل شخصیت، بین خلاقیت و برون¬گرایی رابطه منفی معنی¬دار وجود داشت. میان سایر ابعاد شخصیت و خلاقیت رابطه¬ی معنی¬داری بدست نیامد. نتایج آزمون t گروه¬های مستقل نیز نشان داد که بین دو گروه علوم انسانی و ریاضی و فنی و نیز بین دو جنس، به لحاظ میزان خلاقیت تفاوت معنی¬داری وجود ندارد. در پایان همسویی و عدم همسویی یافته¬ها مورد بحث قرار گرفته است.
    Abstract
    The purpose of this study was identifying relationship between personality trait and creativity in human science and technical University of Tehran’s students. The sample group included 365 students that were selected by using multi interval cluster random sampling method. For collective data, Five Factor Model Scale (Goldberg, 1999) and Creativity Index (Abedi. 1372) were used. The finding indicated negative significant relationship between extroversion and creativity. Significant relationship between other subscale personality and creativity not observed. Moreover finding indicated not significant differences between human and technical students and male and female in creativity.