رابطه باورهای کارامدی جمعی و باورهای خودکار آمدی با رضایت شغلی دبیران مرد دوره متوسطه شهر قم
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43251
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمدتقی غلامی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده : هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط باورهای کارآمدی جمعی و باورهای کارآمدی فردی با رضایت شغلی دبیران دبیرستان های نظری شهر قم می باشد . بدین منظور 285 دبیر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس کارآمدی جمعی ، (گودارد، هوی وولفوک هوی ، 2000 ) ، برای اندازه گیری باورهای کارآمدی معلمان از مقیاس ساخته شده توسط چانن موران و ولفوک هوی (2001 ) و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است . برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از ضرایب همبستگی پیرسون و همچنین تحلیلرگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد.نتایج تحلیل ها نشان داد که باورهای کارآمدی جمعی با رضایت شغلی و مولفه های آن در سطح 01/0 رابطه مثبت معنیداری دارد. باورهای کارآمدی معلم با رضایت شغلی و هریک از مولفه های آن در سطح p<0/01 رابطه مثبت و معنیداری دارد.نمره باورهای کارآمدی جمعی با باورهای کارآمدی معلم و هریک از مؤلفههای آن در سطح p<0/05 رابطه مثبت و معنیداری دارد. واژگان کلیدی: باورهای کارآمدی جمعی ؛ باورهای کارآمدی ؛ رضایت شغلی معلمان
- Abstract
- Abstract The gool of present research is the study of the relation between collective efficacy beliefs and self-efficacy beliefs and job satisfaction of the high school teachers. In this regard 285 person were selected by multi stage cluster method . To collected the information , the scale of collective efficacy (Goddard, H0y ,Woolfolk Hoy , (2000) is used , to measure teachers efficacy beliefs, the scale made by Tschannen – Moran and Wolfolk Hoy (2001) is used and to evaluate job satisfaction , the adjusted questionnaire of Minne Sota is used. To study the between the variables of the research pierson coefficient correlation and also multiple and step by step regression analaysis are used. The results of analysis showed that collective efficacy beliefs and teachers efficacy beliefs have meaningful positive relation with job satisfaction( p<0/01). Performance of step by step regression analysis showed that only two variable of collective efficacy beliefs and teachers efficacy beliefs prospects about 19/5 percent of changes of teachers job satisfaction. Keywords: collective efficacy beliefs, efficacy beliefs, job satisfaction.