عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی سازمانهای خدماتی (تحقیق پیرامونی : شعب بانک ملت شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56337
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- اکرم الهی گل
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین بازاریابی درونی و بازارگرایی با تاکید بر وجود متغیرهای میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی صورت گرفته¬است. ابزار مورد استفاده برای جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته براساس ادبیات پژوهش و نظر خبرگان است. جهت بررسی روایی آن علاوه بر محتوا-صوری از طریق خبرگان و متخصصان، از تحلیل عاملی اکتشافی نیز استفاده گردیده است. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش تحلیل مسیر بوسیله مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک ملت در شهر تهران بوده که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 322 نفر انتخاب و در نهایت 261 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش بیانگر رابطه معنادار بین بازاریابی درونی و بازارگرایی در بانک ملت شهر تهران و رابطه مثبت و معنادار بین بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد.
- Abstract
- The purpose of this paper is to examine the relationship between "internal marketing" and "market orientation" considering the mediator variables of "Organizational Commitment" and " Organizational Citizenship Behavior" in Bank Mellat in Tehran City branches as a financial-service provider company. The questionnaire in this study was taken from the related literature; its validity was tested by the field experts as well as by factor analysis. The research methodology adopted in this study is descriptive and of corelational type and data was analyzed using Structural Equation Model. Research population consisted of Bank Mellat employees throughout Tehran. A sample of 323 employees was chosen by Cluster sampling and finally 261 questionnaires were gathered. Findings of this study show that there are positive correlation between Internal marketing and Market Orientation considering the mediator variable of "Organizational Commitment" in Bank Mellat Tehran.