عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در شرکت بیمه آسیا



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در شرکت بیمه آسیا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52825
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    چکیده : تحقیق حاضر با هدف« بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در شرکت سهامی بیمه آسیا » به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 1226نفر از کارکنان ، مدیران و معاونین شرکت سهامی بیمه آسیا بود که تعداد 140 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول لوی و لمشو (1981) انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مربوط به سرمایه اجتماعی از پرسشنامه محقق ساخته و برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به مدیریت دانش از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از منابع دیگر استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 82/0 بدست آمد . جهت تحلیل داده ‏ها از آزمون ‏های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفه ‏های سرمایه اجتماعی( اعتماد، شبکه ها، همکاری، روابط، ارزش ها، فهم متقابل، تعهد) با مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفه‏های سرمایه اجتماعی، چهار بعد اعتماد، شبکه ها ، روابط و فهم متقابل به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات مدیریت دانش (متغیر ملاک)، را دارا هستند و مؤلفه های همکاری، ارزش ها و تعهد به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی مدیریت دانش از معادله حذف گردید.
    Abstract
    Investigating relationship between Social Capital and Knowledge Management in Asia Insurance Company Abstract: This study aimed to investigate the relationship Social Capital and Knowledge Management in Asia Insurance Company. The research method was descriptive-correlative and the statistical population consisted of all experts of Insurance Company,(1226 persons), that 140 persons were selected randomly using Levi and Lamshu formula. In order to collect data two questionnaire were used.1- Social Capital questionnaire (a=0/84), 2- Knowledge Management questionnaire (a=0/82)., Pearson correlation and stepwise regression were used to analyze of data . finding showed that there are a positive relationship between Social Capital and Knowledge Management and its component Idealized Influence, Trust, Shared values, Relationships, Cooperation, Mutual commitment, Mutual understanding, Networks and regression results show that Social Capital components Idealized Influence, Trust, Networks, Relationships and Mutual understanding can predict organizational Knowledge Management in Asia Insurance Company. Key word: Social Capital, Knowledge Management, Asia Insurance Company