عنوان پایاننامه
بررسی رابطه تفکر خلاق با انگیزش شغلی مدیران مدارس شهرستان دماوند
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60473
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- فاطمه صفرچراتی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین تفکر خلاق با انگیزش شغلی مدیران مدارس شهرستان دماوند پرداخته است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران در سه مقطع تحصیلی می باشد و ازآنجا که تعداد آزمودنی ها محدود بودند در نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد. بنابراین تعداد آزمودنی ها 99 نفر می باشد. از این تعداد 80 پرسشنامه عودت داده شد که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تفکر خلاق که توسط عابدی با اقتباس از پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس که در ایران نرم شده است و دیگری پرسشنامه انگیزش شغلی محقق ساخته، با ضریب پایایی 86% که از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده است، می باشد. در تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین، و انحراف معیار و برای آزمون سوالات پژوهش از آمار استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و واریانس چند متغیری((MONOVA استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین تفکر خلاق و انگیزش شغلی در زنان، مردان و کل نمونه رابطه معنادار وجود دارد.از سوی دیگر مطابق با نتایج این مطالعه بین تفکر خلاق و مولفه های آن با انگیزش شغلی بیرونی رابطه معنادار به دست نیامد. این در حالی بود که رابطه میان انگیزش شغلی درونی و تفکر خلاق مثبت بود و برخی از مولفه های انگیزش شغلی درونی می توانستند نمرات تفکر خلاق را پیش بینی کنند. بعلاوه یافته های جانبی مطالعه حاکی از آن بود که رابطه معناداری بین تفکر خلاق و انگیزش شغلی در هر دو گروه زنان و مردان وجود ندارد. همچنین بین تفکر خلاق و انگیزش شغلی از لحاظ جنسیت و سن تفاوت معناداری وجود نداشت. درحالیکه بین تحصیلات با انگیزش شغلی رابطه معنادار بود. کلمات کلیدی: تفکر خلاق ، انگیزش شغلی (درونی و بیرونی )
- Abstract
- ABSTRACT: This study was designed to investigate the relationship between creative thinking and job motivation of school principals is DAMAVAND city. The population in the three academic administrators, and Because of the limited number of subjects in the sample census method was used. Thus, the number of participants is 99 Questionnaires were returned, of which80 cases were analyzed be. The data analysis of descriptive statistics such as frequency, mean, standard deviation and inferential statistics to test the research questions of the Pearson correlation test, regression test, t, one-way analysis of variance (ANOVA) and variance(MONOVA)used. Furthermore, the findings of this study suggest that the relationship between lateral thinking and motivation in both men and women there. Between creative thinking and motivation in terms of gender and age was not statistically different While there was a significant relationship between education and job motivation. Keywords: Creative Thinking, Job Motivation (Intrinsic and Extrinsic)