عنوان پایاننامه
برسی میزان رضایت ذی نفعان از فرایند آموزش ضمن خدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54514
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- فهیمه سعادتی تبار
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده نظر به اهمیت فرایند آموزش در دنیای معاصر، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایت ذی نفعان از فرایند آموزش ضمن خدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخته است. این پژوهش با توجه به اهداف و سوالات پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. پس از مطالعه نظری در مورد فرایند آموزش شاخص ها و اجزای آن مشخص گردید. تحقیق حاضر با محوریت پنج مرحله اصلی در فرایند آموزش که عبارتند از: 1. نیازسنجی، 2. طراحی، 3. اجرا، 4. ارزشیابی و 5. بازخورد انجام گرفته است. جامعه آماری شاملذی نفعان فرایند آموزش ضمن خدمت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند که در 9 ماهه اول سال 89 در دوره های آموزشی کوتاه مدت سازمان شرکت کرده و شامل کارکنان سازمان، مدیران و معاونان سازمان و مدیران شرکت های تابعه می باشد که در مجموع 1249 نفرندکه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و تصادفی ساده 143 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پس از تایید اساتید محترم راهنما و مشاور به صورت مقدماتی اجرا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ برآورد شد.(89/.)=? برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و از روشهای آماری توصیفی(فراوانی، میانگین، نمودار و ...) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونه ای، تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. همچنین برای رتبه بندی نظرات شرکت کنندگان در دوره های آموزشی در خصوص سنجش میزان رضایت از فرایند آموزش از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها نشان داد که رضایت ذی نفعان از تمامی مراحل فرایند آموزش ضمن خدمت(نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و بازخورد) در حد متوسط می باشد و بیشترین میزان رضایت به ترتیب از مرحله بازخورد از دوره های آموزشی، اجرای دوره های آموزشی، ارزشیابی از دوره های آموزشی، طراحی دوره های آموزشی و نیازسنجی دوره های آموزشی است. همچنین در این پژوهش مشخص شد که بین میزان رضایت ذی نفعان از فرایند آموزش بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی( جنسیت، سمت سازمانی، میزان تحصیلات و سابقه خدمت) تفاوت معنی داری وجود ندارد. واژگان کلیدی: فرایند آموزش، آموزش ضمن خدمت، رضایت ذی نفعان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
- Abstract
- Abstract Taking the importance of training process in contemporary world into account, the present study has dealt with the level of satisfaction of the stakeholders from the in- service training process in Iranian Industries Development and Renovation Organization of Iran (IDRO). Considering the objective and questions of the research, this study is of a descriptive-survey type. The indices and the components of the training process were identified after conducting a theoretical study. The present research has been conducted by focusing on five main stages in process of training which include: 1. need assessment 2. Design, 3. Implementation, 4. Evaluation and 5. Feedback. The statistical population of this research consists of the stakeholders of the in-service training who participated in the organization’s short term training courses and include employees, managers and deputies of the organization and the managers of subsidiaries which totally amount to 1249 people who were selected and 143 people out of that number were selected as the sample of study using a random and classified sampling method. The researcher-made questionnaire was used for gathering information and it was implemented as first stages after gaining the approval of the esteemed supervising and advising professors and its reliability was measured by means of calculating Cronbach’s Alpha ?=(./87). For data analysis, SPSS software and also descriptive statistical methods (frequency, percent, flowchart and so on) and inferential statistics (T test single sample, T test of independent subjects and one-way variance analysis) were used. Also, to rank the participants comments regarding the assessment of satisfaction level from the training process, Friedmantest was employed. The results obtained demonstrated that there is an average level of satisfaction among all the stakeholders from all stages of in-service training process (assessment of needs, design, implementation, evaluation and feedback) and the highest level of satisfaction has been from feedback phase taken from the training courses, implementation of training courses, evaluation of training courses, design of training courses and need assessment of training courses respectively. In addition, it became evident in this research that there is no significant difference between the stakeholders’ level of satisfaction from training process in terms of demographic variables (gender, organizational position, the level of education and service records). Key words:Training process, in- service training, stakeholders’ satisfaction,Industries Development and Renovation Organization of Iran