عنوان پایاننامه
بررسثی ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار سازمان و رابطه آن با رضایتشغلی آنها در شعب بانک ملی شهر اراک
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52824
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- علی ترکی
- استاد راهنما
- سیدعلی نقی خرازی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار سازمان و رابطه آن با رضایت شغلی آنها در شعب بانک ملّی شهر اراک، صورت گرفته است. برای این منظور، تعداد 91 نفر از کارکنان بانک ملّی شهر اراک در قالب یک پژوهش همبستگی و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای یا نسبی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار OLA که به ارزیابی رهبری خدمتگزار در سطح سازمان می پردازد و همچنین پرسشنامه ای که برای ارزیابی رضایت شغلی در بانک هنجاریابی شده بود، جمع آوری شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون T استودنت تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ویژگی های رهبری خدمتگزار در بانک ملّی شهر اراک و رضایت شغلی کارکنان آن، هر دو بالاتر از میانگین قرار داشته و رضایت بخش ارزیابی می شوند. همچنین بین رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان، با 99 درصد اطمینان همبستگی مثبت معنی دار 58/0 وجود داشت. کلیّه مؤلفه های رهبری خدمتگزار نیز با رضایت شغلی همبستگی مثبت معنی داری داشتند(01/0 P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که در بین مؤلفه های رهبری خدمتگزار سازمان، مؤلفه رهبری کردن قوی ترین پیش بینی کننده رضایت شغلی کارکنان بود که توانست به تنهایی 35 درصد از واریانس رضایت شغلی کارکنان را پیش بینی کند. در پایان پیشنهاداتی بر مبنای مطالعات انجام شده و نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر ارائه شده است.
- Abstract
- This study aimed at "Investigation of employee’s perception of servant leadership of the organization and it’s relationship with the job satisfaction of the employees in Bank Melli Arak branch". For this purpose, 91 employees were selected from the Bank Melli Arak branch by stratified random sampling. The data were collected using OLA instrument and a job satisfaction questionnaire validated for bank employees. The data were analyzed using Pearson correlation, t-test and stepwise multi-regression. The findings showed that servant leadership in Bank Melli Arak branch and the employee’s job satisfaction were both above the mean and satisfactory. Also, there was significant positive correlation between servant leadership of the organization and employee’s job satisfaction(r = 0.58, p < 0.01). Stepwise regression analysis indicated that among the factors of servant leadership, provision of leadership was the strongest predictor of employees’ job satisfaction and could predict %35 of the variance related to employee’s job satisfaction(F=49.31,p<0.01).