عنوان پایاننامه
بررسی بین المللی آموزش عالی :مورد دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره)
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56462
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- لیلا فشالنج
- چکیده
- چکیده دانشگاه¬ها برای بقاء در قرن بیست و یکم می بایست خود را با تحولات علمی و فناوری جهانی سازگارکنند. در¬ چنین حالتی است¬که می توانند به¬کیفیت مطلوب دست یابند. از جمله تحولات یادشده،گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییرات ناشی ازآن است¬که زمینه رویکرد جدید بین المللی شدن دانشگاه¬ها را بوجود آورده است. بین المللی شدن دانشگاه¬ها فرایند تلفیق بعد بین المللی درکارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات دانشگاهی است. در راستای این امر در آموزش عالی ایران، ¬¬¬برای اولین بار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به عنوان تنها دانشگاه با مأموریت و اهداف خاص بین المللی در دو دهه گذشته به تربیت دانشجویان پرداخته است. از این رو، بررسی وضعیت فرایند بین المللی شدن این دانشگاه می تواند برای سیاستگذاری و اقدامات بعدی روشنگر باشد. با توجه به مراتب فوق، هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود بین المللی شدن دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بوده است. بدین منظور از چهار جامعه آماری شامل؛ مدیران ارشد، اعضای هیأت علمی،کارشناسان و دانشجویان با روش توصیفی-تحلیلی برای بررسی مورد نظر استفاده شده است. ابزارهای اندازه¬گیری پرسشنامه¬های محقق ساخته بوده است. داده¬های مورد نیاز با استفاده از نمونه¬گیری از اعضای هیأت علمی،کارشناسان و دانشجویان و سرشماری¬کامل از مدیران ارشدگردآوری شدند. و اطلاعات به دست آمده از 20 عامل، 42 ملاک و¬ 85 نشانگر و شش مرحله فرایند بین المللی شدن با استفاده از روش¬های آماری توصیفی و استنباطی(آزمون¬های تی¬تک متغیره، یومن-ویتنی، خی دو،کروسکال والیس و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج به دست آمده نشان دادکه وضعیت موجود بین المللی شدن دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از نظر عوامل بین المللی شدن درکارکردهای آموزشی و پژوهشی و فناوری در سطح نسبتاً مطلوب و خدمات تخصصی و پشتیبانی در سطح نامطلوبی قرار دارد. و در هر یک از عوامل بین المللی شدن با توجه به مقدار میانگین¬های به دست آمده، عوامل مأموریت و رسالت، برنامه ریزی راهبردی، اهداف و سیاست¬ها، رهبری و مدیریت، سیستم حمایتی، زیرساخت¬ها، فرهنگ سازمانی، فرایند یاددهی-یادگیری، دانشجویان و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح نسبتاً مطلوب و عوامل تشکیلات و ساختار سازمانی، بودجه و منابع مالی، برنامه¬های پژوهشی، برنامه¬های¬آموزشی و درسی، ارتباطات(درون و برون دانشگاهی)، همکاری¬های علمی و بین المللی، اعضای هیأت علمی،کارشناسان، ارزیابی و تقویت¬کیفیت و فوق برنامه از دیدگاه مدیران، اعضای هیأت علمی،کارشناسان و دانشجویان در سطح نامطلوب ارزیابی شدند. همچنین وضعیت فرایند بین المللی شدن دانشگاه در سطح نسبتاً مطلوب و در مراحل ششگانه فرایند بین المللی شدن؛ مراحل تعهد، برنامه ریزی و عملیاتی¬کردن در سطح نسبتاً مطلوب و مراحل تقویت، آگاهی و بازبینی¬ در سطح نامطلوبی قرار دارد. با توجه به ضرورت بین المللی شدن و اهمیت جایگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سطوح ملی و فراملی لازم است برای توسعه و تقویت کارکردهای اصلی دانشگاه؛ آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی با استفاده از چرخه فرایند بین المللی شدن در مراحل آگاهی، تعهد، برنامه ریزی، عملیاتی¬کردن، بازبینی، تقویت و همچنین عوامل، ملاک¬ها و نشانگرهای بین المللی شدن، اقدامات مناسب بین المللی انجام¬ شود. کلیدواژه¬ها: بین المللی شدن، آموزش عالی، دانشگاه¬ها، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
- Abstract
- Abstract Universities must adapt to global scientific and technological developments in the twenty-first century for their survival. That is also how they can achieve a desired quality. One of the mentioned developments is the expansion of ICT knowledge and the changes resulted by it that has created a new approach to internationalization of universities. Internationalization is defined as the process of integrating international dimension in to the education, research and academic services functions. Imam Khomeini International University (IKIU) is the only university in the last two decades of Iran higher education that has strived to serve an international mission and specific goals in this respect. Thus, investigating the internationalization process of this university is enlightening for policy making and subsequent actions. The purpose of the present study is to survey the status of the Internationalization in IKIU. Four statistical populations including senior managers, faculty members, experts and students are investigated in this research study using a descriptive-analytic method. The measurement tools applied were the questionnaires which the researcher made. The required data were collected by sampling the faculty members, experts and students and a complete census from senior managers. The obtained information was classified into twenty factors, forty two criteria, eighty five indicators and six steps of internationalization process and analyzed by using descriptive and inferential statistical methods (One-sample t-test, Mann-whitney u-test, Chi-square, Kruskal-Wallis and Friedman). The results reveal that with regard to international factors, to functions of education, research and technology are relatively desirable but regarding the Professional services and support, the internationalization status of IKIU is not desirable. Along the same lines, the mean value obtained of each internationalization factors shows that the mission, strategic planning, goals and policies, leadership and management, support system, infrastructures, organizational culture, teaching and learning process, students and information and communication technology are relatively desirable and the factors including the organization and the organizational structure, budget and finance, research programs, educational programs and curriculum, communication (inside and outside the university), and international scientific cooperation, faculty members, experts, evaluation and reinforcement of quality and extracurricular programs of administrators, faculty members, experts and students are not at a desirable level. Also, the internationalization process is in at a relatively desirable level. The three of six steps of the internationalization process i.e. commitment, planning and operationalize are also at a relatively desirable level but the other three that is reinforcement, awareness and review are not regarded as desirable. Considering the internationalization and the importance of IKIU status at the national and international levels, it is necessary to act on promoting major functions of the university, education, research and Professional services using internationalization process cycle including awareness, commitment, planning, operationalize, review, reinforcement steps and also the factors, criteria and indicators of internationalization. Keywords: Internationalization, Higher education, Universities, Imam Khomeini International University