عنوان پایاننامه
تحلیل جوک فارسی و کارکردهای اجتماعی آن از منظر تفکر انتقادی
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 00783;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44350
- تاریخ دفاع
- ۱۱ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سهیل دانش زاده
- استاد راهنما
- علی افخمی
- چکیده
- مواجهه ی انتقادی با پدیده ها، آنها را از کلّیت اجتماعیِ تحقق بخششان منتزع نمی سازد. این پژوهش نیز، با وفاداری به بصیرت های تفکر انتقادی، جوک فارسی را در بستر نظم اجتماعی برسازنده ی آن مطالعه می کند. این رساله با پذیرفتن ایده ی کریستی دیویس(1990) جوک خصومت آمیز را نه « اجرای تهاجم و تخاصم » که « بازی با آن » می داند. از این رو، صرف خنده زاییِ مبتنی بر ظاهر خصومت آمیز و پرخاشگرانه، ملاک قدرت محورانه بودن جوک ها تلقی نشده است؛ بلکه تلاش شده است با مطالعه ی انتقادی شیوه ی اجرای این بازی، به این مسأله پرداخته شود که چگونه جوک فارسی بیانگر و برقرار- دارنده ی عادت های همواره طبیعی نمایانده شده ای است که خاستگاه و شرایط استمرارشان سراسر تصنعی است. 1990 جوک پیکره ی پژوهش حاضر را تشکیل داده اند. این جوک ها از پنج سایت اینترنتی استخراج گشته اند. مبنای انتخاب سایت ها جستجوی کلیدواژه ها بوده است. 18 شاخص در هر یک از جوک ها وارسی شدند. مبنای انتخاب شاخص ها- ساخت های گفتمانیِ حاضر در جوک – آن ابعاد از جوک بوده اند که گزینش متغیرها را مجاز می شمرند و می توانند در معرض مداخلات انگیزش مند واقع گردند. با وارسی شاخص ها این نتایج حاصل گشت: 1- الگوهای تعاملی، انتخاب های معنایی و یا بعضاً ساختی و روایی حاضر در جوک فارسی مبتنی بر شالوده ی اجتماعی برسازنده شان است. 2- در سطوح متعدد جوک فارسی مناسبات قدرت محورانه و نابرابرانه بازتاب یافته است. 3- در جوک فارسی نابرابری جنسیتی حاکم است و این جنسیت گرایی سراسر مستقل از جنسیت گرا بودن جوک، قابل ردیابی است.
- Abstract
- Critical studying of phenomena, does not abstract them from the social totality which realizes them. This research, faithful to critical thinking, studies Persian joke in the context of social order which constitutes it. Accepting Christie Davies (1990) idea, this thesis, treats agressive joke not as aggression but as a way of “playing with aggression” So the jokes have not been judged as power-oriented just because they take their humor from aggression. But studying the way of playing this game from the perspective of critical thinking, this thesis tends to understand how Persian joke expresses and reinforces naturalized habits origin of which is totally artificial. 1990 jokes have formed the corpus of this study. These jokes were driven from five internet sites. These sites were chosen by searching key words. 18 factors have been studied in each joke. The basis of choosing factors - discoursive structures present at jokes – has been those aspects of jokes which allow variable choice and can be controlled by motivated interventions. Having investigated these factors, the thesis has obtained these results: 1- Interactional models and semantics choices, as well as, some structural and narrative choices can be explained taking into account the social order which produces the jokes. 2- Power–oriented and unequal relationships have been reproduced in various levels of Persian jokes. 3- Gender inequality is at work in Persian joke, and this sexism is recognizable independent from those jokes which are sexist.