عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه توانمند سازی و خلاقیت های آموزشی دبیران دوره راهنمایی مدارس دولتی دخترانه شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه توانمند سازی و خلاقیت های آموزشی دبیران دوره راهنمایی مدارس دولتی دخترانه شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52688
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی توانمندسازی و ابعاد آن با خلاقیت آموزشی دبیران می باشد .این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است . جامع? آماری شامل کلی? دبیران مدارس راهنمایی دولتی دختران? شهر تهران به تعداد 6181 و حجم نمونه 200 نفر می باشد . جهت نمونه گیری ابتدا مناطق شهر تهران به چهار طبقه ( شمال ، جنوب ، شرق ، غرب ) تقسیم، و سپس به ترتیب از هر محدوده مناطق3 ،19 ،8 و5 به عنوان خوشه انتخاب شدند و در نهایت با رعایت نسبت میزان تحصیلات در حجم نمونه از هر منطقه ، نمونه گیری به صورت تصادفی به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه ی محقق ساخت? توانمندسازی و خلاقیت آموزشی دبیران می باشد که از نظر روایی سازه و محتوا مورد تأیید اساتید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ی توانمندسازی 91/0 و برای پرسشنامه ی خلاقیت آموزشی90/0 به دست آمده است . این نتیجه مؤید آن است که پرسشنامه ها از پایایی قابل قبولی برخوردارند .داده های جمع آوری شده به دو روش آمار توصیفی و استنباطی( آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از آمار توصیفی با توجه به میانگین های به دست آمده،حاکی از آن است که توانمندسازی دبیران و تمامی ابعاد آن ، به غیر از مشارکت در تصمیم گیری در وضعیت مطلوب قرار می گیرند . مشارکت در تصمیم گیری در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفته است . همچنین میانگین برآورد شد? توانمندسازی جامعه نیز در وضعیت مطلوب قرار دارد . خلاقیت آموزشی دبیران و مؤلفه های شناختی سیالیت ، انعطاف پذیری ، بسط و مؤلفه های شخصیتی در وضعیت مطلوب ؛ و مؤلفه های ابتکار و انگیزش در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار می گیرند. در بخش آمار استنباطی نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین توانمندسازی و تمامی مؤلفه های آن و خلاقیت آموزشی دبیران ،در سطح 01/0 = ? رابطه ی مثبت و معنا دار وجود دارد . نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که به ترتیب خودکارآمدی ، مشارکت در تصمیم گیری ، احساس معنی داربودن و رشد حرفه ای پیشگویی کنندگان خلاقیت آموزشی دبیران بوده و با یکدیگر همبستگی چندگانه دارند. از میان مؤلفه های توانمندسازی «خودکارآمدی» ضمن آنکه قوی ترین همبستگی را با خلاقیت آموزشی دبیران نشان می دهد بیشترین سهم را در تبین واریانس آن داراست. کلید واژگان : توانمندسازی ، خلاقیت ، آموزش ، دبیر ، معلم ، دوره راهنمایی تحصیلی
    Abstract
    Abstract A Study of the Relationship between Teachers ’ Empowerment and Teaching Creativities in public Guidance Girls’ School The City of Tehran The present study focus on relationship between teacher empowerment and teacher’s teaching creativity. It examines which subscales of teachers’ empowerment can predict this outcome. The data were collected through two questionnaires returned by proportional stratified sample of 200 of 6181 public guidance girls, school teachers’ from districts : north , sough , west and east in Tehran city . Data analyses are descriptive and inferential analysis. Mean and frequency of data analysis indicates that teachers’ empowerment and their teaching creativities are desirable. Pearson correlations and multiple regressions of data analyses indicated that teacher’s perceptions of level of empowerment and all eight subscales of empowerment: job meaning, autonomy, decision making, self – efficacy, professional growth, impact, status and trust were significantly related to the teaching creativities. The results of stepwise regressions indicates the fact that among seven subscales of empowerment job meaning , decision making , self – efficacy , professional growth , had multiple correlation with creativity teaching and were significantly predictors of teaching creativities . teachers’ self – efficacy shows most power correlation and is most power predictor . Keywords : Empowerment , Creativity, Teacher, Teaching, Guidance School