عنوان پایاننامه
بررسی وضعیت موجود و مطلوب بین المللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54013
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- ندا اسماعیل نیا
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- چکیده دانشگاه¬ها برای بقا در قرن بیست و یکم می¬بایست خود را با ذهنیت جهانی سازگار کنند. در غیر این-صورت ناگزیر به از دست دادن شرایط دستیابی به کیفیت مطلوب خواهند بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب بین¬المللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش که متخصصین حوزه بین¬المللی شدن دانشگاه تهران می باشند عبارت بودند از 48 نفر از کارشناسان معاونت بین¬الملل دانشگاه تهران، مشاورین بین¬الملل دانشکده¬های دانشگاه تهران و همچنین هماهنگ¬کننده¬های امور بین¬الملل رئیس دانشگاه تهران. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می¬باشد. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه محقق¬ساخته بر اساس طیف لیکرت و بررسی اسناد، مدارک استفاده شده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد ، میانگین) و آمار استنباطی ( t تک متغیره، خی¬دو، فریدمن و آزمون ویلکاکسون) استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت موجود بین¬المللی شدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران در سال 1390 پیرامون هدف¬های ششگانه¬ی بین¬المللی شدن یعنی ایجاد صلاحیت¬های بین¬المللی و بین فرهنگی در دانشجویان(به¬عنوان شهروند جهانی)، بهبود کیفیت آموزش، بقای دانشگاه در عرصه رقابت جهانی، ارائه خدمات به جامعه، تامین منابع مالی جدید، و افزایش شهرت دانشگاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. پیرامون وضعیت موجود فعالیت¬های بین¬المللی شدن دانشگاه تهران، نتایج پژوهش حاکی از آن است که مولفه¬های مربوط به آگاهی، تعهد، برنامه¬ریزی، عملیاتی نمودن برنامه¬ها، تقویت و بازبینی از دیدگاه صاحبنظران در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. نتایج پژوهش همچنین نشان می¬دهد وجود منابع مالی ناکافی، تسهیلات و امکانات فرسوده و نامناسب، وجود موانع فرهنگی، موانع قانونی و برخورداری محدود از استقلال دانشگاهی، مدیریت تمرکزگرا در نظام دانشگاهی، نداشتنن مهارت در زبان¬های شناخته شده بین¬المللی، کمبود کارکنان متخصص و آشنا به امور بین¬الملل از جمله عمده¬ترین موانع بین¬المللی شدن دانشگاه تهران می¬باشند. بالاخره، نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب بین¬المللی شدن دانشگاه تهران فاصله معناداری وجود دارد.
- Abstract
- Abstract In order to continuity in global competitions, universities have to adjust themselves to the globally important issues in the twenty first century; otherwise they won’t achieve the desired quality. This research aims at studying the current and optimal internationalization status of University of Tehran. The research population consists of forty-eight working in the University of Tehran, including the international affairs deputies, international affairs counselors, and the general co-coordinators of international affairs. This research is an applied and descriptive survey research. Researcher-made questionnaires and documents reviewed were used to collect the required data. The reliability of the questionnaire is 0.93 based on Cronbach's alpha. In order to analyze the data, descriptive statistics such as frequencies, percentage and mean, as well as inferential statistics such as one sample T-test, chi-square test, Friedman test, and Wilcoxon test were used. Results of the analysis show that the six aims of the internationalization of universities - developing international and intercultural competence of the university students (as global citizens), improving the quality of education, university continuity in global competitions, service to community, acquire new financial resources, and reputation enhancement - are in a relatively optimal level for the University of Tehran. The results of the study about the present status of internationalization process of University of Tehran show that the factors of awareness, commitment, planning, operationalization, review, and reinforcement are in a relatively optimal level. Also the results the analysis shows that the main obstacles facing the internationalization of the University of Tehran are insufficient financial resources, out-dated facilities infrastructures, cultural and legal obstacles, centralized academic management system, incompetency in internationally recognized languages(i.e., English), and lack of expert staff familiaring with international affairs. The results of the study show that there is a meaningful gap between present and optimal status of internationalization of University of Tehran. Key words: Higher Education, Internationalization, the University of Tehran.