عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین توانمندسازی و سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کامیاران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54551
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهناز قادری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده تحقیق پژوهش حاضر به منظور« بررسی رابطه بین توانمندسازی و سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کامیاران» به روش توصیفی- تحلیلی بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان صورت گرفته است . جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی(173نفر) می باشد و از روش سرشماری استفاده شده است. داده ها از طریق پرسشنامه اسپریتزر(1995) با اندکی تغییرات و همچنین پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ( 1979 ) گردآوری شده که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده¬های حاصل به دو روش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج حاصل ازآزمون همبستگی نشان داد که : - بین توانمندسازی و سلامت روان رابطه معنی داری وجود دارد. - بین مؤلفه های توانمند سازی ( معنی داری، شایستگی، تاثیر، خود تعیینی و مشارکت ) و سلامت روان رابطه معنی داری وجود دارد. - نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین متغیرهای جمعیت شناختی( سابقه کار و سطح تحصیلات) و سلامت روان تفاوت معنادار وجود ندارد اما بین متغیر جنسیت و سلامت روان تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، این آزمون نشان داد که بین متغیرهای جمعیت شناختی ( جنسیت ، سابقه خدمت و سطح تحصیلات ) و توانمند سازی تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج حاصل از آزمون تی نشان داد که بین متغیر جمعیت شناختی جنسیت و توانمندسازی تفاوت معنادار وجود ندارد ولی بین متغیر جمعیت شناختی جنسیت و سلامت روان تفاوت معنی داری وجود دارد.
- Abstract
- Abstract This Study has been done to investigate the relationship between Empowerment and Mental health of kamyaran elementary section teachers. The procedure of the study is descriptive-analytic. The statistical society is all of the Elementary School Teachers. The number of them is 182 and the head Count means has been used. The data has been collected by Sprinters questionnaire (1995) with little change. And mental health Empowerment with little changes and questionnaire of Goldberg (1979). The correlation of them has been accepted by using Cranach ? Data were analyzed both through descriptive and inferential statistics methods. The results of Correlation Test show that: - There is significant relationship between Empowerment and mental health. - There is significant relationship between Empowerment factors (Meaning, Competence, Impact, Self determination and Participation) and mental health. The results of Regression analysis show that, the teachers have got only choice right of work, of empowerment components, as the for signed variable, access criterion to final equation for explanation of mental health (criterion variable) changes. The results of Analysis of Variance showed that there is not a significant difference between cognitive population variables (job back grand and education level) and mental health. But there is a significant difference between gender variable and mental health. Also the test shows that there is no significant difference between cognitive population variables (gender, work background and education level)) and Empowerment. The results of T test show that there is not a significant difference between cognitive population variables and empowerment but there is a significant difference between gender cognitive population and mental health. Keywords: Empowerment, Mental health, Elementary section teachers.