عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56711
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت است. جامعه آماری این پژوهش کلیه¬ مدیران ابتدایی شهرستان پاکدشت می-باشند که تعداد آن¬ها 94 نفر است و بر اساس جدول مورگان تعداد76 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد مدیران مدارس از هر مدرسه 1 تا 3 آموزگار به صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است، که اطلاعات از طریق پرسشنامه¬ی کیفیت زندگی کاری مدیران(برگرفته از نظریه والتون) و پرسشنامه¬ی محقق ساخته¬ی عملکرد مدیران - عملکرد مدیران با توجه به نظر آموزگاران سنجش شد- جمع-آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ آزمون همبستگی اسپیرمن با نرم افزار Spss نسخه 20 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت زندگی¬کاری و مولفه¬-های آن با عملکرد مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مولفه «کیفیت شغل» بیشترین میزان همبستگی و مولفه «زمینه پژوهش و وجود فرصت¬های مستمر یادگیری» کمترین میزان همبستگی را با عملکرد مدیران داشت. از بین مولفه¬های کیفیت زندگی کاری مدیران، مولفه¬های «مشارکت در تصمیم¬گیری»، «امنیت شغلی»، «شرایط کاری ایمن و منصفانه» در وضعیت «مطلوب» قرار داشتند. همچنین از بین مولفه¬های عملکرد مدیران از نظر آموزگاران، مولفه «دسترسی به مدیر» در سطح «مطلوب» و مولفه «مشارکت والدین» و «خلاقیت و نوآوری» در سطح «نامطلوب» قرار داشتند. می¬توان نتیجه گرفت که توجه به کیفیت زندگی کاری یعنی تاکید بر روش¬هایی که باعث دگرگونی و افزایش کارایی سازمان می¬شود. کلمات کلیدی: کیفیت زندگی کاری، مدیران ابتدایی، عملکرد مدیران
    Abstract
    Abstract The present research aims at analyzing quality of work life with elementary school teacher’s performance in Pakdasht. Its statistics includes the whole body of Pakdasht schoolteachers whose number is 94 people, 76 of which were typically selected based on the Morgan Table. To assess their performance, 1 to 3 teachers were chosen at random from each school. The present research is descriptive-traversal, in which data were collected using managers’ busy life quality questionnaire (taken from Walton) and research questionnaire, in which the managers’ performance was measured according to the teachers’ outlooks. To analyze data descriptive statistics was used; for the mean, standard deviation and inferential statistics, correlative Spearman-Product was used using SPSS- version 20. The results showed that there was a positive and meaningful relationship between busy life quality components and the manager’s performance. The component of “job quality” had the most correlative rate and the component of “research field and continual learning available opportunities” had the least correlative rate in relation to the managers’ performance. From among the components of managers’ busy life the ones such as: “decision participation”, “job security”, “safe and fair job atmosphere” were in propitious condition. Also, from among the components of managers’ performance from the teacher’s outlook, “having access to a manager” was favorable and “parent participation” and “creativity and innovation” were unfavorable. One can infer that paying heed to busy life means emphasizing the method which transforms the organization and makes it more efficient. Keywords: busy/job life quality, elementary managers, managers’ performance