عنوان پایان‌نامه

بررسی ابهامات تحلیل تکواژ در کتب زبان فارسی مقطع متوسطه



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ابهامات تحلیل تکواژ در کتب زبان فارسی مقطع متوسطه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 559900;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43188
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آذر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    غلامرضا دین محمدی

    پژوهش حاضر به بررسی ابهامات موجود در تحلیل تکواژ در کتب زبان فارسی دوره متوسطه می‌پردازد و درصدد تبیین مشخصات ممیز تکواژهای زبان فارسی براساس مبانی نظری ساختگرایی، انواع تکواژهای موجود در زبان فارسی و ملاک تجزیه ساختواژی واژه¬های دخیل، قیاسی و تاریخی است. به همین منظور با مروری بر پیشینه این مطالعات، پایگاه نظری و مفاهیم اساسی در این حوزه به دقت نظر در محتوی منابع درسی پرداخته و منشاء ابهامات موجود مبحث تکواژ را در کتب فارسی دوره متوسطه حاصل این دو موضوع می‌داند: تبیین ناکارآمد تشخیص تکواژ و روش مبهم تبیین مفهوم تکواژ. اگر کوچک‌ترین واحد معنی‌دار زبان را تکواژ بدانیم و تنها با این ملاک به تجزیه ساختواژی واژه های زبان فارسی بپردازیم با مشکلاتی روبرو می شویم. با در نظر گرفتن اصول نایدا در تحلیل ساختواژی زبان فارسی که دارای ویژگی¬های زبان¬های پیوندی و ترکیبی است، می¬توان تحلیل ساختواژی مناسبی ارائه نمود. به علاوه اگر جهت تبیین مفهوم تکوا‌‌ژ که از مفاهیم ساختگرایی به شمار می¬آید. بر مبانی نظری سنتی تکیه کنیم، موجبات کج¬فهمی و ابهام را به وجود آورده¬ایم.
    Abstract
    The present dissertation investigates the problems in Morpheme Analysis in High school the Persian language books. It is going to make clear the distinctive features of the Persian morphemes based on the structural theoretical bases, different types of Persian morphemes and morphological analysis of loan, analogical and historical words. With this in mind, by going over the literature, theoretical bases and basic concepts in this field reviewed the text book sources contents and the origin of these problems goes back to the two points: inefficient explanation of morphemic analysis and ambiguous way of explaining the morpheme concept. If we regard the "morpheme" as the smallest meaningful unit of language and analyze the Persian Words on the base, we will face some problems. Regarding the Nida's principals in morphological analysis of Persian language which has the features of agglutinative and synthetic languages, we can present a reasonable analysis. In addition, if we rely on the traditional theoretical bases to explain "morpheme" which is a structural concept, we will cause misunderstanding and ambiguity.