عنوان پایان‌نامه

تاثیر یادگیری مشارکتی با به کارگیری تقویت فردی و گروهی بر پیشرفت زبان انگلیسی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه اشتهارد سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52956
    تاریخ دفاع
    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده: دراین پژوهش ،تأثیر یادگیری مشارکتی با به کار گیری تقویت فردی وگروهی بر پیشرفت زبان انگلیسی دانش ¬آموزان دختر سوم راهنمایی منطقه اشتهارد سال تحصیلی 90-89 بررسی شد.به منظور انجام این پژوهش 45 نفر از دانش آموزان سال سوم راهنمایی که در یکی از مدارس آموزش وپرورش منطقه اشتهارد سال تحصیلی 90-89 با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند.سپس افراد باتوجه به تواناییهای مختلف ، به 3گروه 15 نفری ، یادگیری انفرادی یادگیری مشارکتی با پاداش انفرادی،یادگیری مشارکتی با پاداش گروهی تقسیم شدند.پیش از اجرای روش یادگیری مشارکتی ، گروهها بوسیله آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ای که از کتاب زبان انگلیسی سال سوم راهنمایی ساخته شد واعتبار وپایایی آن نیز محاسبه گردید،مورد آزمون قرار گرفتند .پس از حصول اطمینان از عدم وجودتفاوت معنادار بین میانگین های 3 گروه آزمایشی ،دانش آموزان به مدت 8جلسه در گروههای خویش به مطالعه ویادگیری پرداختند.سپس در پایان هر جلسه دانش آموزان در آزمون همان درس شرکت کردند.بعداز اعلام نتایج هر آزمون ،به دانش آموزان گروههای 1و2 به صورت انفرادی پاداش داده شد ودر گروه 3 ،به کل گروه پاداش داده می شد.پس از اتمام 8جلسه ،همه گروهها در پس-آزمون شرکت کردند.نمرات دانش آموزان توسط آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت..نتایج بدست آمده به این شرح می باشد:پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با روش یادگیری مشارکتی به یادگیری پرداخته بودند بیشتر از دانش آموزانی بود که با روش سنتی (انفرادی) مشغول یادگیری بودند.در گروههای مشارکتی میان دو گروه تفاوت معنی داری دیده نشد. کلید واژه: یادگیری مشارکتی، تقویت فردی وگروهی،پیشرفت تحصیلی ،تحقیقات آموزشی
    Abstract
    Abstract: In this research ,the effect of cooperative learning by application of group and individual reinforcement on advance of English language lesson of grade 3 girl student's of secondary school (15 khordad) in Eshtehard was investigated. For implementing this research 45 girl students of grade 3 at secondary school of one of school called 15 khordad in Eshtehard in 2011-2 academic year were choosen through cluster sampling for this investigation. The sample students were divided into 3 groups within 15 people: These groups included:Individual learning with individual reward,Group learning with individual reward, Group learning with group reward. Before implementing cooperativelearning method, groups were examined through academic advance test derived out of English book of grade 3 of secondaryschool and its credit and permance were calculated. Then results of pre-exam were collected and it was not observed significational difference between average of 3 groups.The students attended to study and learning in their own groups for 8 sessions.Such that after training students at individual group studied individually and at cooperative groups,students attended to learning through a method called "student groups with different levels of advance " or " students –teams-Achievement division(STAD)" .Then in the end of each session students took part in the examinationof the same lesson.After declaration of results of each test,to students of first group ana 2nd whose grades exceeded criterion grade 17 , individually reward was given and third group too,since average grade of students test was more than criterion grade,the whole group received rewards.Then the results are collected. and after teaching, the students took part in post-test exam too.Then the results analyzed by Ancova.The results are:Educational advance of English language in groups 2 and 3(the students learning on cooperative groups) is better than group 1(the students learning individually);In group 2 and 3 ,it is not observed significational difference. Keywords: cooperative learning, academic achievement,English language , reinforcement,Educational Research.