عنوان پایان‌نامه

گروتسک در آثار رولد دال: چارلی و کارخانه شکلات سازی جادوگران، جیمز و هلوی غول پیکر، غول بزرگ مهربان



    دانشجو در تاریخ ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "گروتسک در آثار رولد دال: چارلی و کارخانه شکلات سازی جادوگران، جیمز و هلوی غول پیکر، غول بزرگ مهربان" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1559/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53156
    تاریخ دفاع
    ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

    گروتسک، صفتی کلی به معنی غریب، خارق‌العاده، زشت، ناسازگار، ناخوشایند یا نفرت‌انگیز، اغلب برای توصیف شکل‌های عجیب و صورت‌های قناس به‌کار می‌رود. همچنین گروتسک در هنر، اجرا و ادبیات به معنی چیزی است که در مخاطب همزمان احساس غریبی ناراحت‌کننده و دلسوزی ایجاد می‌کند. با در نظر داشتن این توصیف از گروتسک ممکن است فکر کنیم ادبیات کودک؛ دنیای داستان‌های پریان و پایان‌های خوش کمترین ارتباط را با گروتسک دارد. برعکس، ادبیات کودک با غول‌ها، جادوگران و دیوهایش سرزمینی سرشار از موضوع‌های عجیب، زشت و نفرت‌انگیز است. یکی از نویسندگانی که این دو دنیا را با مهارت و ظرافت در برگ‌های داستان‌های خود در هم تنیده‌ است رولد دال است. داستان‌های کودک او چیزی بیش از داستان پریان دنیای مدرن هستند و در این رساله پیشنهادهایی برای بررسی دوباره آن‌ها به عنوان شکل نویی از گروتسک ارائه می‌شود. تمرکز این رساله بر مفهوم گروتسک در نوشته‌های طنزآمیز رولد دال برای کودکان، به‌ویژه چهار اثر مشهور او چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی، جادوگران، و جیمز و هلوی غول آسا و غول بزرگ مهربان است. این چهار کتاب متفاوت هر کدام به دقت انتخاب شده‌اند تا ویژگی‌های گوناگون گروتسک را نشان دهند. برای رسیدن به نگاهی فراگیر به مفهوم گروتسک، نخست نمای کلی تاریخی این اصطلاح، از آغاز به وجود آمدن آن به عنوان شکلی هنری در روم باستان تا شکل‌دهی آن توسط رابلیاس، موشکافانه بررسی می‌شود. سپس آثار فوق هر کدام با در نظر گرفتن جنبه‌ای خاص از گروتسک بررسی می‌شوند. گروتسک، به عنوان ابزاری برای انتقاد از مقامات چنان که رابلیاس در کارش استفاده کرد، برای آشکارسازی ریا و بی‌اخلاقی‌های دنیای انسان‌های بالغ چنان که دال در کارش استفاده می‌‌کند، برای به پایین کشیدن مقام‌های والا و برای نشان دادن ناتوانی و تمسخر آن‌ها، و همچنین ماهیت نوزایی و نوسازی گروتسک، همگی در این رساله تحلیل و بررسی می‌شوند. رابلیاس و دنیایش اثر باختین نقشی مهم در این پژوهش دارد. باختین، از نخستین منتقدانی است که اثر آزادکننده‌ی گروتسک را کاوش کرد، و توجه را به قدرت «مثبت، نوزا، خلاق» خنده در گروتسک جلب کرد. این مفهوم باختینی بنیان این رساله است، به‌ویژه در زمینه‌ی جنبه‌های شوخ‌طبعانه‌ی آثار کودک رولد دال. در نهایت این رساله نشان خواهد داد که گروتسک رولد دال به خوبی با تعبیر روانکاوانه از طنز کودک همنشین است، طنزی که به بر نقش کودک به عنوان قهرمان پیروز تأکید دارد.
    Abstract
    The grotesque, a general adjective associated with the strange, fantastic, ugly, incongruous, unpleasant, or disgusting, is thus often used to describe weird shapes and distorted forms. In arts, performance and literature grotesque also refers to something that simultaneously invokes in an audience a feeling of uncomfortable bizarreness as well as empathic pity. With this description of the grotesque in mind one might think of children's literature; a world of fairy tales and happy endings is the least associated field with that of the grotesque. Yet, this is not the case. In fact children's literature with its giants, witches and trolls is a realm filled with the strange, ugly and disgusting. And one author who has skillfully and intricately interwoven the two worlds together in the pages of his story books is Roald Dahl. His children’s stories are more than modern day fairytales and it will be suggested in this thesis that, his works should be re-examined as a noble form of grotesque. This thesis will focus on the notion of grotesque in Roald Dahl’s humorous writings for children, particularly in four of his most famous books Charlie and Chocolate Factory, The Witches, The BFG and James and the Giant Peach. These four diverse works have each been carefully selected as to show a different feature of the grotesque. For a comprehensive view into the concept of grotesque first a historical overview of the term- from the beginning of its existence as an artistic mode in early Rome to its Rabelaisian portrayal- will be thoroughly discussed in the thesis. Then the mentioned works will be examined each with a different aspect of grotesque in mind. Namely as a means to criticize the authorities as Rabelais used it in his work, to reveal the hypocrisy and immorality of the adults’ world as Dahl portrays in his work, the grotesque of Rabelais, which is degrading the authorities, and showing their weakness and ridiculing them and also the regenerating and renewing nature of grotesque will all be analyzed and discussed each in the context of one particular work. Bakhtin’s Rabelais and His World plays an important role in this survey. Bakhtin, one of the first critics to explore the liberating effect of the grotesque, draws attention to the “positive, regenerating, creative” power of laughter of the grotesque. This notion of Bakhtin acts as the backbone of the thesis, especially with regard to the humorous aspect of Dahl's literature for children. Eventually this thesis will show that Dahl’s grotesque ties in nicely with psychoanalytic interpretations of children’s humor which emphasizes the child’s role as triumphant hero.