عنوان پایان‌نامه

رئالیسم جادوئی به عنوان گفتمان ضدروشنگری: فولکلور و بدویت گرایی در رمان حکومت این جهان اثر آلخو کارپانتیه و رمان اهل غرق اثر منیرو روانی پور




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1563/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52958
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

    چکیده در عصر روشنگری، خرد و تجربه به عنوان ابزار اصلی انسان برای شناخت جهان و بهبود شرایط خود به شمار می رفتند. کسب دانش، آزادی و رفاه از هدف های اصلی انسان خردگرا بودند. با این حال، تا اواسط قرن بیستم، انسان به این اهداف دست نیافته بود و حتی احتمال دستیابی به این اهداف بدلیل وقوع دو جنگ جهانی و وجود بی عدالتی و ظلم فراگیر در کشورهای به اصطلاح جهان سوم به حداقل رسیده بود. در این شرایط رمان نویسان بسیاری رئالیسم جادویی را برای نقد مفروضات اساسی روشنگری و نشان دادن عدم کفایت خرد در حل و فصل مشکلات مهم بشریت به کار بردند. آلخو کارپانتیه در رمان خود تحت عنوان حکومت این جهان (1949) برای بررسی کیفیت خارق العاده تاریخ آمریکای لاتین به فرهنگ عامه، افسون و میراث فرهنگی آفریقا در برابر ماهیت عقلگرایانه طرز فکر استعماری اروپا متوسل شده است. کارپانتیه "واقعیت شگفت انگیز" زندگی در هاییتی را در تضاد با فرهنگ خردگرای استعمارگر مطرح می کند. منیرو روانی پور نیز در رمان اهل غرق (1989) از فولکلور، بدویت گرایی و امر شگفت انگیز برای نقد گفتمان عقلگرایانه روایت واقعگرایانه استفاده می کند و نشان می دهد چگونه خرد به ابزاری در دست استثمارگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. این پایان نامه کوششی است به منظور بررسی نقش فولکلور و بدویت گرایی در برابر واقعیت غربی و ارائه واقعیتی جایگزین که اختلاف زیادی با تفسیر پوزیتیویستی جهان توسط روشنگری دارد.
    Abstract
    In the Age of Enlightenment, reason and experience were crowned as the main tools through which man could grasp knowledge of the universe and improve his condition. The main goals of rational man were considered to be gaining knowledge, freedom, and prosperity. However, by the mid-twentieth century, man had not achieved these objectives and even the prospects of obtaining such goals were minimized by the two World Wars and overwhelming injustice and oppression in the so-called Third World countries. In this context Magical Realism was employed by many novelists to question the fundamental assumptions of the Enlightenment and to demonstrate the inadequacy of reason in resolving the critical problems of humanity. Alejo Carpentier in his The Kingdom of This World (1949) resorts to folklore, voodoo and African cultural heritage to explore the fantastic quality of Latin American history as opposed to the rationalistic nature of European colonial mindset. Carpentier contrasts the “marvelous reality” of Haitian life with the rationalist culture of the colonizer. Ahl-e Qarq (1989) by Moniru Ravanipour also employs regional folklore, primitivism and the marvelous to question the rationalistic discourse of realistic narrative while reason had turned to be a tool in the hands of the domestic and foreign exploiters. This thesis is an attempt to investigate the role of folklore and primitivism in reacting against the Western reality and proposing an alternative reality which deviates sharply from the positivistic rendering of the world advocated by the Enlightenment.