شکسپیر در هند و آفریقای جنوبی: استعمارگر در برابر استعمار
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1552/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52728
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم رفیعی
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- چکیده گفتن اینکه جایگاه شکسپیر در دنیای ادبیات، جهانی و منحصر به فرد است بیان یک امر پیش پا افتاده است. گفتن اینکه اهمیت او به عنوان یک نویسنده و نمایشنامهنویس در دنیای ما، با وجود اختلافات و دشواریهای جوامع امروزی، رو به افزایش است نیز تکرار نکتهای است که همه از آن آگاهیم و مرتب به آن اذعان داریم. یکی از شگفتیهای شکسپیر امروزی بودن او و ارتباط داشتن آثارش با جامعه و مشکلات اجتماعی امروزی است؛ نمونه آن افزایش مطالعات پسا-استعماری درباره برخی آثار او از جمله اتللو و طوفان است. این پایان نامه از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول چگونگی استقبال از شکسپیر در هند و آفریقای جنوبی و واکنشهای مثبت و منفی که نسبت به او نشان داده شد، بررسی می شود. در بخش دوم نگاهی به دو نمایشنامه ذکر شده از منظر مطالعات استعماری می اندازیم و خواهیم دید که تسلط پراسپرو روی قلمرو جزیرهایاش چه تناسبی با مباحث امروزی پیرامون استعمارگرایی (انگلیس) دارد و رنگ پوست اتللو چه اهمیتی در رابطه با مباحث امروزی نژادپرستی دارد، و اینکه آیا اتللو که به شکل "دیگری" نمایش داده شده است با مبحث کلی نژادپرستی جور در میآید یا خیر. ما در عین حال نگاه مختصری به پس زمینه تاریخی شکسپیر و رویکرد دوره ملکه الیزابت نسبت به سیاهپوستان می اندازیم. کلید واژه ها: استعمار، نژادپرستی، اتللو، طوفان، دیگری، هند، آفریقای جنوبی، تصاحب
- Abstract
- Abstract To assert that Shakespeare's position in the world of literature is universal and unique is to utter a commonplace. To assert that his significance as a writer and dramatist is increasing in our world, despite the divisions and difficulties of modern society, is also to reiterate what we all know and are constantly saying. One of the wonders about Shakespeare is his modernity and relevance to today’s society and social problems; one example is the rise of post-colonial studies with regard to some of his works, including Othello and The Tempest. This thesis consists of two parts. In the first part, the reception Shakespeare received in India and South Africa and the positive and negative reactions shown towards him will be studied. In the second part, we will take a look at the above-mentioned plays from the perspective of colonial studies; we will see how Prospero’s dominance over his island kingdom might engage with contemporary discussions about (English) colonialism and what significance Othello’s color have regarding contemporary race studies, whether Othello, portrayed as the "Other", communes with the general discourse of racism or not. At the same time, we will take a brief look at Shakespeare’s historical background and Elizabethan attitude towards black people. Key words: colonialism, racism, Othello, Tempest, the Other, India, South Africa, appropriation