عنوان پایاننامه
نقش تجربه قبلی ، خود کار آمدی و اضطراب رایانه در استفاده از آن توسط معلمان بر مبنای پذیرش فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52617
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سمیه جعفری تروجنی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش متغیر های تجربه قبلی، خودکارآمدی و اضطراب رایانه در استفاده¬ و¬پذیرش معلمان، بر مبنای مدل پذیرش فناوری اطلاعات (TAM) می باشد. عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری شامل سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به رایانه، قصد رفتاری و استفاده واقعی می باشد. طرح پژوهش حاضر غیر¬آزمایشی و به طور دقیق¬تر طرح همبستگی از نوع تحلیل مسیر می باشد. ابزار¬گردآوری اطلاعات پرسشنامه می¬باشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر تشکیل می¬دهند. با توجه به طرح پژوهشی برای بدست آوردن یک فاصله اعتماد 95 درصدی، گروه نمونه ای با حجم تقریبا 400 لازم بوده است بنابراین برای بدست آوردن یک نمونه مناسب و اعتبار بیشتر یافته ها از روش سرشماری استفاده شده وکل جامعه مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوی مدل¬یابی معادلات ساختاری(¬ تحلیل مسیر¬) استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان داده است که از میان متغیرها، تجربه قبلی رایانه، سودمندی ادراک شده و اضطراب رایانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر استفاده معلمان از رایانه تاثیر داشته است و متغیر قصد¬رفتاری تنها اثر مستقیم، بر استفاده از رایانه توسط معلمان داشته است. متغیر¬های سهولت استفاده ادراک شده و نگرش نیز دارای اثر مستقیم نبوده و فقط اثر غیرمستقیم از آن در یافته ها نشان داده شده است. تنها متغیر خودکارآمدی رایانه بوده که تاثیری در استفاده معلمان از رایانه نداشته است. به طور کلی مدل آزمون شده پژوهش حاضر 45/0 در صد از متغیر استفاده را پیش بینی می¬کند. بنابراین با توجه به فرضیات پژوهش این نتیجه گزارش خواهد شد که: متغیر¬تجربه قبلی و اضطراب رایانه بر استفاده از رایانه توسط معلمان نقش داشتند اما متغیر خودکارآمدی دارای هیچ تاثیری بر استفاده از رایانه توسط معلمان نبوده است. کلید واژگان: تجربه قبلی، خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه، سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به رایانه، قصد رفتاری و استفاده واقعی.
- Abstract
- ABSTRACT The role of prior experience, self-efficacy, computer anxiety and computer use among teachers: Technology Acceptance Model BY SOMAYEH JAFARY TERUJENI The purpose of the study is determine the role of prior experience, self-efficacy and computer anxiety in teachers' use and acceptance, which based on information technology acceptance model (TAM) . The regarding to research design, sample consisting of 400 high school teacher ( female=175, male=185 ) were selected by census method. The results show that model have a good fit with the data and Through the variables, prior experience and computer anxiety has had impact Directly and indirectly on the use of computers Teachers. but The computer self-efficacy variable showed no significant effect on the use of computers by teachers. Overall, The test model predict 45percent of the dependent variables. Keywords: prior experience, computer self-efficacy, computer anxiety, information technology acceptance model.