عنوان پایاننامه
مردم شناسی هنری - اقتصادی موسیقی در ایران
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - مردم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51927;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس4298
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- محسن حجاریان
- دانشجو
- هومان کورایی علیایی
- چکیده
- گسترش و ادغام فرهنگ های جهانی خارج از اراده نیروهای سیاسی و اجتماعی و نهادهای دولتی و افراد اجتماعی است. ابزار ارتباطی که روزی باکاروان و سپس با قطار و کشتی و هواپیما صورت می گرفت، اکنون به سرعت برق از طریق ابزاری به نام "رایانه" امکان پذیر شده است. موسیقی بخشی از فرهنگ بشری است که با استفاده تمام ابزار ارتباطاتی نوین، چهره جهانشمولی به خود گرفته است. فرهنگ موسیقی ایرانی از دایره چنین جهانشمولی خارج نیست و زیر تاثیر تمام موسیقی های جهان از جمله چین و هند و آفریقا و آمریکای لاتین راه دگرگونی خود را می پیماید. چنین تاثیری، محصول "جهانی شدن" فرهنگ های بشر است. وجود سازهای غیرسنتی در موسیقی ایران، کاربرد آوانگاری غربی، تلفیق موسیقی ایرانی با موسیقی چینی و هندی و عربی و ترکی و موسیقی ساکنان دریای کارائیب، همه از تاثیر موسیقی جهان بر موسیقی ایران سخن می گویند. این تاثیرات، جنبه های چند جانبه دارند، زیرا موسیقی ایرانی هم تاثیر خود را بر موسیقی سایر فرهنگ ها بر جای می گذارد. چشم گیرترین عاملی که در روند تلفیق موسیقی های جهانی دیده می شود تبدیل موسیقی های جهان و در اینجا موسیقی ایران به کالا است. امروزه گذشته از تهیه موسیقی بر روی سی دی و سایر ابزار رایانه ای، کالای موسیقی را از هر گوشه جهان از طریق امواج ماهواره می توان خریداری نمود. نقش کمپانی های بزرگ سرمایه داری در تولید و پخش موسیقی های ایرانی روند کالایی شدن آن را تسریع کرده اند. در این پایان نامه کوشش می شود تا از زاویه جهانی شدن، جایگاه کالایی شدن فرهنگ موسیقی ایرانی مورد بررسی قرار گیرد.
- Abstract
- The new phenomenon of globalization is in the process of changing the faces of all cultures around world. As a result of a technological development, the contact between the people, as well as the cultures, is so possible and easy that we can purchase a book or CD of Amazonian tribes in a few minutes. Such an impact has directly influenced and tries amalgamating the music of the World without any discrimination. Iranian Music, without any exception, is in the boundary of such transformation. The evidences show that Iranian music has been fused with the music of China, India, Turkey, Arab and many other cultures around the world. We have adopted many different foreign musical instruments and, also, we already have used European musical transcription to notate our own music. The music of Iran is available to the people of the World and the music of all cultures is accessible to the Iranian music lovers by computer networks. There are some DVD and movies which show the Iranian musicians playing side by side with the Indian, Chinese, Japanese and many other ethnic groups. All these are the results of globalization and commodification of the music in the world. In this thesis, I am trying to discuss and explain the influence of the “Globalization” on the culture of Iranian music and its impact on the rule of musical commodification.