عنوان پایاننامه
بررسی تحولات اجتماعی ایران دردوران انتقال از تیموریان به صفویه با اتکائ به نگاره های مکاتب هرات وتبریز
- رشته تحصیلی
- باستان شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1524;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52201
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زاهد گراوند
- استاد راهنما
- حسن کریمیان
- چکیده
- نگاره های ایرانی منابعی هستند که خصوصیات و ویژگی های اجتماعی ادوار مختلف را انعکاس می دهند و محققین می توانند با تجزیه و تحلیل آنها به تحولات اجتماعی گذشته ایران دوران تیموری و صفوی را ورق بزنند و با مطالعه ی نگارهایی شاخص این دوران و تجزیه و تحلیل آنها می توان اطلاعات اجتماعی آن دوران را کامل نمود و مرتفع ساخت. اما تاکنون از نگاره ها برای پی بردن به اوضاع دوران اسلامی ایران بهای چندانی داده نشده است و محققین بیشتر به جنبه های زیبا شناسی و هنری و تجزیه و تحلیل نوع رنگ و فرم ... این نگاره ها پرداخته اند و همین امر باعث شد که نگارنده به انتخاب و تجزیه و تحلیل نگاره های شاخص این دوران بپردازد، که بیشتر رویدادهای واقع گرایانه و مرتبط با جامعه و فعالیت های روزمره زندگی آنان می باشد و تمام نگاره های منتخب در این رساله از جنبه های متون تاریخی، جنبه ی واقع گرایانه بودن نگاره ها و از دید هنرشناسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و با مطالعه ی این نگاره ها نتایج قابل توجهی و نسبتاً شفافی از اوضاع اجتماعی این دوران در زمینه های مذهبی، درباری، زندگی روستایی و شهری و نحوه ی پوشش و معیشت و طبقات اجتماعی و انواع تحولات اجتماعی خوشایند و ناخوشایند رخ داده در این برهه ی زمانی از تاریخ اجتماعی ایران و ... بدست آمده است. استاد کمال الدین بهزاد که در اواخر تیموری و همچنین در دوره ی صفویه آثاری از خود برجای نهاده که تشریح این نگاره ها تحولات اجتماعی ایران را در گذر از تیموری به صفویه بیان می کند که پس از گشودن هرات توسط شاه اسماعیل بهزاد به تبریز آمد. در این روزگار بهزاد در هنر نقاشی به مراحل پختگی و تکامل خود رسیده بود که آثار وی نشانگر تغییری در سبک و تحولات رخ داده در گذر از این دوره ها می باشد. واژگان کلیدی : نگارگری ،هرات ،تبریز ، تیموری ، صفوی ، تحولات اجتماعی
- Abstract
- Iranian paintings are sources that reflect social features and characteristics of different periods of its history. Researchers can accomplish in completing and clearing the social data of the both periods by studying and analyzing these paintings. Though no sufficiency of attention has been paid to the aspect of social matters, in comparison with aesthetic and artistic ones. This has been a reason to urge the compiler on selecting, revising and analyzing the masterpieces of painting, ancillary to the two periods which are generally indicating daily, social and realistic events. All the paintings chosen in this thesis have been surveyed and analyzed artistically, realistically and from the aspect of historical texts. By studying these paintings, a pile of helpful results and consequences about social situations including religious , aristocratic, civic and peasant life, clothing, the way of living and many of social evolutions _pleasant or unpleasant_ can be attained of these chapters of history of Iran. Kamaaloddin Behzad _lived from late Timurid up to early Safavid_ has painted several priceless artistic works that by revising and analyzing them, a lot of social evolutions of that time can be reflected. After the conquest of Herat by Shah Ismail, Behzad moved toward Tabriz. In that time he achieved to a so great maturity in the art of painting that his works became the indicator of changes in the painting schools and the evolutions happened in the transition of these two periods of the history of Iran.