عنوان پایان‌نامه

نقد و بررسی صور خیال در یوسف و زلیخای جامی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد و بررسی صور خیال در یوسف و زلیخای جامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1547;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52574
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    روح اله هادی

    بررسی دقیق آثار برجسته ی هر قرن یا دوره ای، به شناخت بیشتر و بهتر از ادبیات فارسی می انجامد. برای انجام این کار، شیوه های متفاوتی وجود دارد. بررسی متون از دیدگاه زیبایی های ادبی به ویژه صور خیال در یک اثر ادبی یکی از بهترین و مؤثّرترین شیوه هاست که به کمک آن می توان بسیاری از نکات پنهان و جزئی آثار ادبی را آشکار کرد. پایان نامه ی حاضر، تلاشی است در همین راستا. چارچوب نظری این تحقیق بر گرفته از کتاب « صور خیال در شعر فارسی » دکتر « محمّدرضا شفیعی کدکنی » و « بیان » دکتر «سیروس شمیسا » است. پرسش ها و فرضیه های اصلی آن عبارت اند از: بررسی احتمال نو آوری جامی در منظومه ی « یوسف و زلیخا »، نشان دادن ارزش ادبی « یوسف و زلیخا »، بررسی میزان مؤفّقیت جامی در سرودن این اثر برای جذب مخاطب. جامعه ی مورد تحقیق در این پایان نامه شامل تمامی ابیات منظومه ی « یوسف و زلیخا » می شود.روش تحقیق بر اساس بررسی تک تک ابیات و مطالعه ی درون متنی است. شیوه ی گردآوری داده ها کتاب خانه ای بوده وسپس بررسی هربیت از نظر مشتمل بودن بر آرایه های تشبیه و استعاره و انواع آن ها. منظومه ی « یوسف و زلیخا » ی جامی در سطح ادبی و صورخیال اثری ارزشمند است و نسبت به منظومه های بزرگ عاشقانه و داستانی در خور توجّه است. از نظر مشتمل بودن بر آرایه های تشبیه و استعاره بسیار غنی است. میزان استفاده از تشبیه (انواع آن) بیشتر از استعاره است. در میان تشبیه ها، تشبیه بلیغ اضافی بیشتر از بقیه ی انواع استفاده شده است. در میان استعاره ها نیز استعاره ی مصرّحه ی مرشّحه بیشترین کاربرد را داشته است و شاید بتوان گفت که این اثر از نظر تنوّع تصاویر در خور توجّه است.