عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سبک های والدگری ، ویژگیهای شخصیتی و استرس تحصیلی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه سبک های والدگری ، ویژگیهای شخصیتی و استرس تحصیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58589
    تاریخ دفاع
    ۱۰ تیر ۱۳۹۲
    دانشجو
    مژگان فروتن
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سبک های والدگری و ویژگیهای شخصیتی با استرس تحصیلی می پردازد. این پژوهش بر روی 120 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مهریز انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از آزمون استرس تحصیلی لاکیو ، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی نئو و پرسشنامه سبک والدگری بامریند استفاده شد. اطلاعات از دانش آموزان سال اول ، دوم و سوم دبیرستان های مزبور جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده هااز آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون (گام به گام) و تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) استفاده شده است. تحلیل نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی (به جز عامل گشودگی به تجربه و سازگاری) و سبک های والد گری سهل گیرانه با استرس تحصیلی رابطه معنادار دارند. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که نوروزگرایی %42 از تغییرات استرس تحصیلی را پیش بینی می کند که مقدار معناداری است. در مرتبه بعد متغیر سهل گیری و سپس متغیر مستبدانه بیشترین نقش را دارند. کلید واژه ها : سبک والدگری ، ویژگیهای شخصیتی ، استرس تحصیلی
    Abstract
    Abstract The present study assessed the relationship among parenting styles, personality characteristics and academic stress in students. 120 female subjects and their mothers were chosen through cluster random sampling from secondary schools of mehriz city. Data were collected using the NEO Five-Factor Inventory(NEO-FFI), Baumrind Parenting Inventory and academic stress Inventory .Data analysis with the Pearson correlation coefficient and regression Multivariate .Analysis of the results showed that personality traits (except ‘’openness to experience and adjustment’’) are in direct and meaningful relation with academic stress. Results of using Stepwise regression showed that neurotic parenting styles can predict 42% changes in academic stress .The Results were discussed according to personality traits and parenting styles theory. Keywords: parenting styles, personality traits, academic stress.