عنوان پایان‌نامه

رابطه هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان



    دانشجو در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60325
    تاریخ دفاع
    ۲۴ آذر ۱۳۹۲

    چکیده هدف از این تحقیق، شناسایی رابطه ی بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان قزوین بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی که در سال تحصیلی 92-91 در دبیرستانهای شهرستان قزوین مشغول تدریس بودند. نمونه 240 نفری(130 نفر مرد، 110 نفر زن) براساس جدول مورگان و به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شد. روش تحقیق توصیفی و طرح تحقیق همبستگی بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه SISRI-24کینگ (2008)، برای سنجش هوش معنوی، پرسشنامه راهبردهای مدیریت زندگی (soc) فروند و بالتز(2002)، برای سنجش راهبردهای مدیریت زندگی و پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران(1990)، برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی معلمان جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند متغیری (t هتلینگ) و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی معلمان با رفتار شهروندی سازمانی آنها رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت. بین هوش معنوی و راهبردهای مدیریت زندگی با جنسیت رابطه ی معنی داری یافت نشد اما در بعضی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی (وجدان کاری و آداب اجتماعی) تفاوت معنی داری بین دو گروه معلمان زن و مرد مشاهده شد و همچنین تفاوت بین رفتار شهروندی سازمانی و راهبردهای مدیریت زندگی در گروه های سابقه ی کاری معنی دار بود، اما تفاوت هوش معنوی در گروه های سابقه کاری معنی دار نبود. کلید واژه ها: هوش معنوی، راهبردهای مدیریت زندگی، رفتار شهروندی سازمانی
    Abstract
    Abstract The purpose of this study was to identify the relationship between spiritual intelligence and life management strategies with organizational citizenship behavior of secondary school teachers in the city of Qazvin. The study sample included all teachers have a bachelor's degree in the 91-92 school year were taught in high schools in Qazvin city. Sample of 240 subjects (130 males, 110 females) were selected randomly according to Morgan. The research method was descriptive and correlation research design. Data were collected from the questionnaires SISRI-24 King (2008), for measuring Emotional Intelligence, Inventory Management Strategies Life (soc) aircraft and Ballets (2002), to assess management strategies and life, questionnaire organizational citizenship behavior podsokoff et al (1990), to assess the behavior organizational citizenship teachers. For the data analysis methods of Pearson correlation coefficient, multivariate analysis of variance (t Hotel ling) and stepwise regression were used. Results showed that between spiritual intelligence and life management strategies teachers, there was a significant positive relationship between organizational citizenship behaviors. Between spiritual intelligence and life management strategies and significant relationship was found with sex, but some elements of organizational citizenship behavior (work ethics and social mores), no significant difference was observed between male and female teachers and the difference between organizational citizenship behavior and management strategies for meaningful life work experience in the group, but the difference was not significant spiritual intelligence in the background. Keywords: spiritual intelligence, life management strategies, organizational citizenship behavior