عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سبک رهبری تحول آفرین مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی دولتی دامغان
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63238
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مصطفی خلیل نژادی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده تحقیق حاضر با هدف « رابطه بین سبک رهبری تحول¬آفرین مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهرستان دامغان به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 270 نفر از مدیران و معلمان (30 مدیر و 240 معلم) مدارس ابتدایی دولتی بود که تعداد 127 نفر از معلمان به روش نمونه گیری تصادفی ساده، و برای مدیران، بدلیل حجم کم از روش سرشماری کامل استفاده شد. البته به منظور کامل تر شدن اطلاعات 30 پرسشنامه بیشتر از تعداد ذکر شده توزیع شد که 24 پرسشنامه جمع آوری شد. جهت جمعآوری دادههای مربوط به رهبری تحول آفرین از پرسشنامه تغییر یافته باس و آوالیو و برای جمعآوری دادههای مربوط به رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف و همکاران (1990) استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/. و 89/. بدست آمد . جهت بررسی سوالات پژوهش و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفه های رهبری تحول آفرین( ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ملاحظه فردی، ارتباطات الهام بخش و چشم انداز مشترک) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفههای سبک رهبری تحول آفرین، مولفه های انگیزش¬الهام بخش و ارتباطات الهام بخش و ترغیب ذهنی به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات رفتار شهروندی سازمانی(متغیر ملاک)، را دارا هستند و مولفه های نفوذ آرمانی، ملاحظه فردی و چشم انداز مشترک به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی از معادله حذف گردید.
- Abstract
- Abstract the goal of the present research is to create a sort of relationship between the revolutionary leadership method of managers with governmental elementary school teachers of Damghan through descriptive – correlative method. The statistical society consisted of 270 elementary teachers and managers (30 managers and 240 teachers) that 127 of teachers were chosen through simple random sampling, and as for managers, we used complete census because their number was very limited. To make the information more complete and perfect, some 30 extra questionnaires were distributed and, finally, 24 of them were collected. To collect data related to revolutionary leadership, Bas and Avalio modified questionnaire was used and Poodsakaf et al’s questionnaire (1990) was utilized to collect data related to organizational citizenship behavior. Their stability was calculated using Crone Bach’s alpha of respectively 0.93 and 0.89. To survey the research questions and analyze data, Pearson correlation tests and stepwise regression tests were used. The results of Pearson test indicate a positive and meaningful relationship between revolutionary leadership and the teachers’ organizational citizenship behaviors. The results of correlation test showed that all components of revolutionary leadership (mental persuasion, idealized influence, inspiring motivation, individual consideration, inspiring communication and common view) have a positive and meaningful relationship with organizational citizenship behavior. The results of regression analysis indicated that among components of revolutionary leadership, components of inspiring motivation and inspiring communication and mental persuasion enter the final regression equation as predictive components in order to explain changes in organizational citizenship behavior (criterion variable), while components of idealized influence, individual consideration and common view were discarded from equation because they had no significant share in predicting organizational citizenship behavior. Key word: transformational leadership, organizational citizenship behavior