عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل مدیریت استعدادها در بین مدیران شرکت ایران خودرو برای ارائه الگوی مناسب



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل مدیریت استعدادها در بین مدیران شرکت ایران خودرو برای ارائه الگوی مناسب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65917;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2251
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    الهام زندی
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    طرح پژوهشی حاضر درصدد شناسایی عوامل مدیریت استعدادها در بین مدیران شرکت ایران خودرو برای ارائه الگوی مناسب جهت پاسخگویی به نیازهای جدید محیطی است. در این تحقیق سعی شده با مطالعه جامع بر روی ادبیات موضوع، مدل های موجود داخلی و خارجی بررسی شده و در نهایت عناصر و عوامل اصلی مدیریت استعداد در مدل ها استخراج شوند.حجم جامعه آماری 580 نفر از مدیران و سرپرستان ایران خودرو و حجم نمونه 223 نفر برآورد شد. سپس با اجرای فن دلفی در دو نوبت و توافق یک گروه منتخب بروی عوامل، مولفه های نهایی استخراج شدند تا مبنای نظری شناسایی عوامل اصلی در مدیریت استعداد قوام یابد. سپس مدل مفهومی تحقیق با استفاده از 12 عامل استخراج شده از فن دلفی ترسیم و از طریق تحلیل عاملی(در دو مرتبه)، برازش مدل آزمون شد. این دوازده عامل عبارتند از: ذهنیت گرایی نخبه پروری، مفهوم سازی شایستگی، طراحی نقش، شناسایی و جذب نخبگان، تعادل میان کار و زندگی، پرداخت بر مبنای عملکرد واقعی، محیط چالشی و معنی دار، جانشین پروری، ایجاد مخزن استعداد، برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی (عرضه و تقاضای استعدادها)، نظارت و مربی گری، و توسعه استعدادها (دو شاخص شناسایی وجذب نخبگان و شاخص توسعه استعدادها، به عنوان متغیرهای مکنون و برگرفته از ده متغیر دیگر می باشند). در این تحقیق و با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد شده مراحل آزمون مدل، انجام گرفته است. ضمناً روایی ابزار سنجش نیز از طریق آزمون تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است. این تحقیق نشان داد که در مدل مفهومی مدیریت استعداد، بین دو عامل اصلی توسعه استعدادها و شناسایی و جذب نخبگان، عامل توسعه استعدادها، نقش موثرتری بر چرخه مدیریت استعداد در سازمان دارد، و علاوه بر این نقش یکایک عوامل واسطه ای نیز بر مدیریت استعداد مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز پیشنهادات کاربردی حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها ارائه شده است. کاربردهای این تحقیق به لحاظ محوریت عنصر منابع انسانی دانشی و نخبه و همچنین تاکید بر روند رشد و توسعه منابع در سازمان- از طریق اجرای فنون آموزشی به ویژه مربی گری - در مدیریت آموزشی بیشتر مورد تاکید است. این تحقیق بر این باور است که مدیریت استعدادها تا اندازه ای می تواند پل ارتباطی میان مدیریت منابع انسانی و مدیریت آموزشی باشد و نظریه های مدیریت آموزشی نیز می توانند با نگاه به سازمان از منظر یک نظام اجتماعی و با الهام از ایده های سازمان های یادگیرنده بر توسعه منابع انسانی به عنوان مهم ترین عامل در مدیریت استعداد متمرکز شوند. واژگان کلیدی: استعداد، شایستگی، مدیریت استعداد، مخزن استعداد، مربی گری و نظارت
    Abstract
    The present research aims at identifying talent management constructs among Iran Khodro managers for the presentation of an appropriate pattern (model) in response to new organizational demands affected by human resource diversity, knowledge environment growth, and changes in knowledge workforce demand. A comprehensive study is performed on the existing models in domestic and international patterns and finally all extracted constructs will be identified. A sample of 223 managers out of 580 had been selected. Furthermore upon a two-round Delphi method, the extracted constructs had been screened by a Delphi panel to formulate the framework of the pattern. As per results of Delphi, twelve constructs had been identified as the main constructs for the test of goodness of fit of factor analysis. These constructs comprise: Talent mindset, Talent conceptualization, role design, talent identification & absorption, Work & life balance, Payment against actual performance, Meaningful & challenging environment, Succession planning, Talent pool, HR strategic planning (supply & demand of talents), Coaching & mentoring, and Talent development (talent identification & absorption and talent development are considered as latent variables). The data gathering is performed using a standardized questionnaire. The reliability is performed by using Cronbach’s Alpha and the validity is performed using Affirmative Factor Analysis. This research indicated that in the conceptual model talent development has a greater impact on talent than talent identification and absorption. The impacts of all factors are also analyzed in research. At the end, practical suggestions as per results of the analysis will be reported. The main finding is the centrality of knowledgeable human resources, human resource development through different training methods mainly coaching in educational management. This research does emphasize on the importance of Talent Management bridging the gap between Human Resource Management and Educational Management. Educational leadership and management theories can then attribute to the development of human resource talent through looking at organizations as social systems . KeyWords:Talent,Competency,Talentmanagement,Talent pool, Coaching&mentoring