عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59520
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    حسن احمدی
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    تحقیق حاضر با هدف (( بررسی رابطه رهبری توزیع شده با عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر تهران ))به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 13734 نفر از معلمان ابتدایی شهر تهران بود که تعداد 322 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و طبقه ای متناسب از بین مناطق و مدارس به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مربوط به رهبری توزیع شده از پرسشنامه ایلمور و صحرانورد که بیشتر سوالات آن محقق ساخته بود و برای جمع آوری داده های مربوط به عملکرد سازمانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/. و 83/.بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری توزیع شده و عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمام مولفه های رهبری توزیع شده (ماموریت،اعتماد،فرهنگ مدرسه،توسعه حرفه ای ،عمل رهبری ،حمایت ،تصمیم گیری)با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفه های سبک رهبری توزیع شده شش بعد ماموریت ، اعتماد، فرهنگ مدرسه، توسعه حرفه ای ، رفتار رهبری ،حمایت، به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات عملکرد سازمانی (متغیر ملاک)،را دارا هستند و مولفه تصمیم گیری به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی عملکرد سازمانی از معادله حذف گردید. کلید واژه ها: رهبری توزیع شده، عملکرد سازمانی، معلمان ابتدایی شهر تهران
    Abstract
    Abstract The aim of this research was to study the relationship between distributed leadership and organizational performance of elementary teachers at Tehran schools. The method of the research was analytical_ descriptive method. The research population contained 13734 elementary teachers of Tehran schools which a total of 322 teachers among them were selected Using a multistage and stratified sampling by random sampling of districts and schools. Due to collect data about distributed leadership, ilmore and sahranavard questionnaires were applied and to collect data about the organizational performance, the researcher designed questionnaire was used. The reliability quotation, in the order was 95% and 83%. To analyze the data, Pierson correlation and stepwise regression test were applied. The results showed that there was significant relationship between distributed leadership and organizational performance. The results also showed that all dimensions of distributed leadership had significant relationship (mission, trust, school culture, professional development, leadership action, support and decision making) with organizational performance. The results from regression analysis showed that all dimensions of distributed leadership except decision making dimension, could predict significantly the organizational performance. Therefore, decision making dimension was omitted in the model. Key words: distributed leadership, organizational performance, elementary teachers at Tehran