عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان قابلیت های کار آفرینی کسب و کاردانش آموزان رشته کاردانش از نظر معلمان و دانش آموزان هنرستان های شهرستان های نظر آباد در سال تحصیلی ۹۱-۹۲




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66695
    تاریخ دفاع
    ۱۰ تیر ۱۳۹۲
    دانشجو
    سمیه محمودی
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان قابلیت ها و مهارت های(شخصیتی، مدیریتی و فنی ) کارآفرینی کسب و کار دانش آموزان هنرستانهای شهرستان نظراباد از نظر معلمان و دانش آموزان می باشد. روش مطالعه پژوهش پیمایشی – توصیفی بوده و برای اندازه گیری میزان کارآفرینی از پرسشنامه استاندارد شده(ابزار سنجش ویژگی های کارآفرینان ایرانی) استفاده شد. برای اندازه گیری مولفه های قابلیت ها و مهارتهای مدیریتی کارآفرینی از پرسشنامه ارزیابی اثربخشی دوره های کوتاه مدت آموزش مهارت کسب و کار مورد استفاده در کار جان نثاری (1387) و برای اندازه گیری مولفه روابط انسانی از پرسشنامه نیازهای ارتباطی(مقیمی، 1390) و (فرامرزی،1390) و برای اندازه گیری مهارت های نظارت یا ارزیابی محیط از پرسشنامه موجود در کار فرامرزی(1390) و برای اندازه گیری مولفه مهارت شنیداری از پرسشنامه مهارت های گوش دادن(مقیمی، 1390) استفاده می شود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه رشته کارودانش در هنرستانهای شهرستان نظرآباد در سال تحصیلی 92-91 می باشند. در انتخاب حجم نمونه از دو روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در گروه دانش آموزان و روش سرشماری در گروه معلمان استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش آزمون t تک نمونه ای و آزمون t با دو گروه مستقل می باشد نتایج بدست آمده نشان می دهد که میانگین نمرات به دست آمده از دیدگاه دانش¬آموزان به میزان 48/0 از میانگین نمرات به دست آمده از دیدگاه معلمان بیشتر است که این بدین معنی است که در مقایسه بین میزان برخورداری دانش آموزان از قابلیت ها و مهارتها ی کارآفرینی کسب و کار، دانش آموزان نظر مساعدتری نسبت به معلمان دارند
    Abstract
    Abstrac Main purpose of research is to examine the amount of capabilities and skills (personality, technical and managing) of Entrepreneurship of students` trade of technical school of NazarAbad township from teachers and students` viewpoint. Study method is survey-manufacturing and to evaluate the amount of Entrepreneurship, standardized questionnaire is used (A tool that is used to evaluate of Iranian Entrepreneur's features).To evaluate of planning, assigning goal, decision making and starting trade which are components of capabilities and skills of Entrepreneurship managing, we use effectiveness evaluating questionnaire of short period learning of skill of trade used in Jan Nesary's work (2008). Communication needs questionnaire (Moghimi and Ramezan 2012) and (Faramarzi 2012) is used to evaluate human relationship component. Questionnaire in Faramarzi work (2012) is used to measure control skills and environment evaluation and listening skill questionnaire (Moghimi and Ramezan 2012) is used to measure listening skill component. Population of this research includes all teachers and students of middle school of Job & Knowledge field in technical school of NazarAbad township in (2013-2014) semester.Two methods of random sampling of level in student group and census method in teacher group are used. Statistical method which is used in this research is single T test and T test with two independent groups. Results show that the average of gaining marks from viewpoint of students is 48% higher than average of gaining marks of viewpoint of teachers. This means that students are more agreeable than teachers in comparison between amounts of enjoyment of student from capabilities and skills of Entrepreneurship of students` trade.