عنوان پایاننامه
بررسی تاثیریادگیری رسمی، ویژگی های شخصیتی و ویژگی های محیط کار بر یادگیری غیر رسمی (مورد مطالعه : پست بانک ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61918
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- وجیهه السادات شجاعی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- هدف از انجام این پژوهش این بود که نحوه درگیر شدن کارکنان پست بانک ایران در زمینه یادگیری غیررسمی مورد بررسی قرار گیرد تا تأثیر یادگیری رسمی، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای محیط کار بر یادگیری غیررسمی آزموده شود و طبیعت فعالیتهای یادگیری غیررسمی بر جواب دهندهها مورد اکتشاف قرار گیرد. چارچوب پیشنهادی در این پژوهش مبتنی بر مرور ادبیات میباشد. پس از تدوین چارچوب، به منظور تعیین اعتبار آن پرسشنامهای طراحی شد و در اختیار کارکنان واحدهای ستادی پست بانک ایران قرار گرفت. جمعآوری اطلاعات این مطالعه از طریق دفتر مرکزی پست بانک ایران بوده است و دویست و هفتاد و چهار نفر از کارکنان واحدهای ستادی پست بانک ایران به این پرسشنامه پاسخ دادند. در این پژوهش برای آزمون معناداری روابط و مدلهای اندازهگیری، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی فرضایت این پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. در نهایت با انجام اقدامات بالا نتایج زیر حاصل شد: • یادگیری رسمی تاثیر مثبت و مهمی بر یادگیری غیررسمی دارد. • ویژگیهای شخصیتی تأثیر مثبت و مهمی بر یادگیری رسمی و غیررسمی دارند. • ویژگیهای محیط کار تأثیر مستقیم مهمی بر یادگیری غیررسمی ندارد، با این وجود تأثیر غیرمستقیم ضعیفی از طریق یادگیری رسمی بر یادگیری غیررسمی دارد
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the influences of formal learning, personal characteristics, and work environment characteristics on informal learning among staffs off Post Bank. The conceptual framework identified three factors influencing informal learning. For this study, data collection was conducted in Post Bank equity to prepare employees who were working in the banking sector which has been characterized as one of the fastest changing industries in Iran. Thus, staffs as a population were selected due to their various experiences in both formal and informal learning. The collected data was analyzed using structural equation modeling, correlation analysis, descriptive analysis, and thematic analysis to answer seven research questions. The results of this study showed that the conceptual model representing three factors as influencing factors on informal learning reasonably fit the data from staffs with a slightly modified structural equation model. Based on the modified model, the results were: ? formal learning significantly affects informal learning ? personal characteristics significantly affect informal learning ? work environments do not directly affect informal learning, but they indirectly affect through formal learning ? both personal and work environment characteristics affect formal learning. The results also showed that staffs engage in various informal learning, even though self-experimentation is the most frequently used type of the three types of informal learning. The consequences resulting from engaging in informal learning were the acquisition of work-related knowledge and skills, individual development, and the development of interpersonal skills. The results support the conclusions that two forms of workplace learning are interrelated and, in particular, informal learning is enhanced by staffs who have well-organized knowledge and skills. If staffs perceive formal learning to be effective, they are more likely to utilize i