عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوایی کیفی کتاب گلستان سعدی از منظر محورهای توسعه منابع انسانی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوایی کیفی کتاب گلستان سعدی از منظر محورهای توسعه منابع انسانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61710
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    چکیده: پژوهشِ حاضر به تحلیل محتوای شاخص‌های توسعه‌ی منابع انسانی در کتاب گلستان سعدی می‌پردازد. تحلیل محتوا روشی نسبتاً نوین در بررسیِ جنبه‌های ارتباطیِ متون، سخنرانی‌ها، و تصاویر است، و در طی دهه‌های اخیر مطالعات متعددی با این شیوه صورت گرفته‌اند. از سوی دیگر، ادبیات به عنوانِ آیینه و شهر فرنگِ جامعِ فرهنگ، رسوم، و تمدنِ هر ملت، دربردارنده‌ی مضامین بی‌شماری است که ممکن است در مطالعاتِ ادبیِ صرف چندان مورد توجه و مداقه قرار نگیرند. به بیانِ دیگر، علاوه بر شاخص‌ها و نکات ادبی، در متون ادبی می‌توان شاخص‌های بسیاری پیرامون بوم‌شناسی، اقتصاد، وضعیت سیاسی، طب، مدیریت، و ... در ازمنه‌ی گذشته را نیز از بطنِ متون ادبی بیرون کشید. بر این اساس، کتاب گلستان بر اساس سه شاخص اصلیِ توسعه‌ی منابع انسانی (آموزش و توسعه، توسعه‌ی سازمانی، و توسعه‌ی مسیر شغلی) و هشت زیرشاخص (توجیه، آموزش فنی و مهارتی، مربی‌گری، مشاوره، تغییرات عمده‌ی سازمانی، تغییرات جزئیِ سازمانی، برنامه‌ریزیِ مسیر شغلی، و مدیریت مسیر شغلی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که شاخص‌های توجیه کارکنان، مربی‌گری (آماده‌سازی) و مشاوره در کتاب گلستانِ سعدی بیش از سایر شاخص‌ها مورد توجه نویسنده بوده‌اند. همچنین یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که باب‌های اول، دوم، و هشتمِ گلستان سعدی (در سیرت پادشاهان، در اخلاقِ درویشان، و در آداب صحبت) دربردارنده‌ی بیشترین فراوانیِ حکایاتِ معطوف به شاخص‌های توسعه‌ی منابع انسانی مورد مطالعه در این پژوهش هستند. نهایتاً پس از بررسی و تحلیل، ماحصلِ پژوهش در قالب یک مدل مفهومی مبتنی بر فراوانی و توزیعِ حکایاتِ مربوط به 8 شاخصِ ذکر شده در 8 باب تحلیل شده از گلستانِ سعدی ارائه شد. واژگان کلیدی:تحلیل محتوا، گلستان سعدی، متون ادبی، توسعه‌ی منابع انسانی
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد