عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین آموزش ضمن خدمت و مدییت دانش در شرکت نفت قلات قاره ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63815
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- رضا اثرزاده
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- چکیده
- در عصر دانایی محور ،مدیریت دانش به مهم ترین وظیفه سازمان هایی تبدیل شده که به دنبال استفاده بهینه از سرمایه های نامشهود خود هستند.در این راستا منابع انسانی آموزش دیده می تواند به اجرای موفقیت آمیز مدیرت دانش در سازمان وبه تسهیل خلق ،انتقال،ذخیره و بکارگیری دانش کمک کنند. آموزش ضمن خدمت به عنوان یکی از نظام های توسعه منابع انسانی از دیر باز در شرکت نفت مورد توجه بوده که پژوهش حاضربه بررسی رابطه آموزش ضمن خدمت با مدیریت دانش در شرکت نفت فلات قاره ایران می پردازد و در نهایت ماحصل کار به ارائه راه حل های سازنده در تسهیل این دو فرایند بینجامد.این مطالعه،پژوهشی توصیفی-همبستگی است که درآن نمونه آماری با 140 نفراز کارکنان و کارشناسان رسمی باحداقل تحصیلات لیسانس به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش ضمن خدمت 29سوالی و پرسشنامه مدیریت دانش(مدل نیومن،1999) 25سوالی استفاده شد. پایایی هر کدام به ترتیب91/0و80/0 ارزیابی شد. همچنین بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(درصد، فراوانی) و آمار استنباطی(آزمون تی تک متغیری، آزمون و ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که: 1. وضعیت آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در زیر مولفه های ؛فردی،سازمانی ،برنامه ریزی و حرفه ای و مدیریت دانش با مولفه های خلق، تسهیم،بکارگیری و ذخیره دانش در حد نسبتا مطلوب قرار دارند.2.بین آموزش ضمن خدمت با مدیریت دانش در شرکت نفت فلات قاره ایران رابطه همبستگی مستقیم و مثبتی( 684/0 = r) وجود داشت.3.بین آموزش ضمن خدمت و هر کدام از چهار مولفه مدیریت دانش رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد.4.هم چنین از میان ابعاد آموزش ضمن خدمت ، تنها ابعاد سازمانی با ضریب 40/0 ، فردی با ضریب 23/0 و در نهایت برنامه ریزی با ضریب 16/0 به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات مدیریت دانش شرکت نفت فلات قاره ایران (متغیر ملاک) را دارا هستند.درپایان با توجه به بهره گیری از نتایج تحقیق و مبانی نظری و تجربی تحقیق راهکارهایی کاربردی جهت ارتقای اثربخش بودن آموزش ضمن خدمت در راستای استقرار مدیریت دانش در سازمان ارائه گردید. واژگان کلیدی: آموزش ضمن خدمت، مدیریت دانش، نفت فلات قاره ایران.
- Abstract
- Abstract: In the knowledge-based era knowledge management (KM) is considered as the primary task of organizations that strive to utilize their intellect capitals effectively.Hence, educated human resources can help to appropriate and to be enablers of KM and facilitating of Knowledge Creation, Storage Sharing and implementation. On the job training as systems of human resources development have considered in Iranian Offshore Oil Company for many years that now ,the recent research wants to study on the relationship between on –the – job –training (OJT) and knowledge management in Iranian Offshore Oil Company and its improvement.At the end of this study wde give suggestions to solve the interruption of this correlation and improve it. The research type is a descriptive – survey and correlation type.A sample of 140 subjects was selected as statistical sampling.Questionnaire made by was used among employees of company selected by random sampling. The questionnaire was modified to be appropriate for this study, and then its reliability was assessed by using Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, T-test with for samples and Pearson correlation coefficient, were used. Findings indicate that: 1. OJT and KM have acceptable and desirable situation in all component beside sub factors: have significant correlation between OJT andKM2. Regarding the results of first question of survey that shows poor professional state, some suggestions were proposed according to literature and results of research to improve between OJT and KM. Keywords: On –The – Job –Training ,Knowledge Management , Iranian Offshore Oil Company.