عنوان پایان‌نامه

نیازسنجی آموزشی داوطلبین استخدام شغل معلمی در استان اردبیل به منظور ارائه یک برنامه ی آموزشی مناسب برای آنها



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیازسنجی آموزشی داوطلبین استخدام شغل معلمی در استان اردبیل به منظور ارائه یک برنامه ی آموزشی مناسب برای آنها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62904
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده هدف از پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی داوطلبین استخدام شغل معلمی در استان اردبیل به منظور ارائه یک برنامه آموزشی مناسب به آنها به منظور طراحی برنامه¬ی آموزشی مناسب در سال تحصیلی91-1390 می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه¬آماری پژوهش حاضرکلیه داوطلبان شغل معلمی(معلمان جدیدالاستخدام) در استان اردبیل می¬باشند که براساس جدول مورگان از مناطق آموزشی استان اردبیل با روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای 190 معلم متناسب با حجم جامعه انتخاب شده¬اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته (45 سئوالی) استفاده شده است. براین اساس سوالات پژوهش با توجه به نیاز های آموزشی: مهارتهای ارائه مناسب، مهارتهای ارزشیابی، مهارت های رایانه، مهارتهای مدیریت و اداره کلاس، مهارتهای سازماندهی محتوی و مهارتهای ذهنی و عقلانی مطرح شده¬اند. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر افراد متخصص و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (79/0) بررسی گردید و مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده های آماری از روش های آمارتوصیفی چون فراوانی، درصد و میانگین و از روش های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون،T مستقل و تحلیل واریانس چندراهه استفاده شد و داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آماری پژوهش نشان داد که نیاز معلمان جدیدالاستخدام در زمینه¬ی مهارت¬های ارائه مناسب با ضریب همبستگی839/0، مهارت¬های ذهنی و عقلانی با ضریب همبستگی655/0، مهارت¬های مدیریت و اداره کلاس با ضریب همبستگی 646/0، مهارت¬های سازمان دهی محتوی با ضریب همبستگی 509/0 و مهارت¬های رایانه با ضریب همبستگی346/0 بود. همچین نیاز آموزشی معلمان بر اساس جنسیت آنها متفاوت بوده (مردان نسبت به زنان بیشتر به آموزش نیاز دارند )، اما بر اساس مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
    Abstract
    Abstract The purpose of the present study educational recruiting volunteers for teaching jobs in Ardabil to provide an educational program appropriate to their in order to design an appropriate educational program in the school year 1390-1391.The study is a descriptive survey. The study sample of all teacher candidates (newly employed teachers) are in Ardabil Province according to Morgan the school districts of Ardabil a stratified random sampling method. 190 teachers were selected by stratified society. For data collection the questionnaire (45 questions) was used. Therefore the need for educational research questions: Provide good communication skills, computer skills, management skills and classroom management skills, organizational skills and intellectual content are discussed. Content validity of the questionnaire in terms of expertise and reliability with Cronbach's alpha (79/0) was determined and was approved. For statistical data analysis, descriptive statistical methods such as frequency, percentage, mean and inferential statistical methods, correlation coefficient, T test and multivariate analysis of variance was used and were analyzed using SPSS software. The statistical results showed that the newly employed teachers need the skills to provide appropriate coefficient of 839/0, Intellectual skills, with a correlation coefficient of 655/0, classroom management and administrative skills with a correlation coefficient of 646/0, content organization skills with a correlation coefficient of 509/0, and computer skills with a correlation coefficient of 346/0, respectively. Also teachers need training varies according to gender (men more than women need training), But there was no significant difference in the degree. Keywords: needs assessment, curriculum, teaching volunteers