عنوان پایاننامه
رابطه متغیرهای بافتی(ادراک از روابط والدینی،حمایت معلم و همسالان)با منزلت های هویت تحصیلی نقش واسطه ای نیازهای اساسی روان شناختی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62111
- تاریخ دفاع
- ۲۷ آذر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مینا پژمان فرد
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده: تحول هویت یکی از عوامل مهم موفقیت تحصیلی به شمار رفته و یکی از هویت های رایج که توسط کودکان رشد می یابد، هویت تحصیلی است. مشخصه آن چگونه عمل کردن در عرصه های تحصیلی می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای بافتی ( ادراک از روابط والدینی، حمایت معلم و همسالان) با هویت تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری نیازهای اساسی روان شناختی می باشد. گروه نمونه شامل 651 دانش آموز ( 370 دختر، 281 پسر) پایه دوم دبیرستان های نظری شهر تبریز، به روش خوشه ای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه ای متشکل از مقیاس ادارک والدین ( POPS؛ گرولینک و همکاران،1997)، مقیاس اندازه گیری زندگی کلاسی ( گیس،2002) و پرسشنامه هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون،2008) را پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که هر سه متغیر حمایت معلم، همسالان و روابط با والدین از طریق نیازهای اساسی روان شناختی بر هویت تحصیلی تاثیر مثبت داشته است. همچنین والدین به طور مستقیم 34 درصد و همسالان 10 درصد از هویت موفق را تبیین می کند.نتایج تحلیل نشان داد که بین دو جنس در مولفه های هویت تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. کلید واژه: روابط با والدین، حمایت معلم، حمایت همسالان، هویت تحصیلی
- Abstract
- 122 Abstract: Development of Identity is the most important factor in academic achievement and one of the common Academic Identity is that develop in children, And the characteristic of that is how it function in academic domain. The main purpose of present study was to investigate the relationship between contextual variables ( perception of parental relationship, teacher & peers support) with academic identity: The Mediating Role Of Basic Psychological Needs. 651 students (281 boys, 370 girls) selected through cluster sampling method, answered a questionnaire which consisted perception of parents scale (POPS, Grolenic.et, 1997),life classroom measurement scale ( Gaith,2002),Basic Psychological Needs questionnaire and academic identity questionnaire ( Was & Isacson,2008). Result of Path analysis showed that each of contextual and individual has significant relationship on academic identity. Parents 34 and peers 10 percent of variance of academic identity has explained. The results of analysis showed no significant difference between two sexes. Key word: perception of parental relationship, teacher support, peers support, basic psychological needs, academic identity