عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی یا بهزیستی روان شناختی در مادران با دانش آموزان آهسته گام



    دانشجو در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی یا بهزیستی روان شناختی در مادران با دانش آموزان آهسته گام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60319
    تاریخ دفاع
    ۲۹ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    زهرا مدنی

    چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی با بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان آهسته گام بود. روش: برای این منظور از طریق نمونه گیری در دسترس 260 نفر از مادران دانش آموزان آهسته گام و عادی (142، آهسته گام و 118، عادی) پایه ابتدایی انتخاب شدند و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1980) را تکمیل کردند. داده ها بوسیله تحلیل واریانس چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد، تاب آوری و حمایت اجتماعی همبستگی مثبت معناداری با بهزیستی روان شناختی دارد و تحلیل رگرسیون گام به گام معلوم کرد که تاب آوری و حمایت اجتماعی توان پیش بینی بهزیستی روان شناختی را دارند. همچنین یافته ها نشان داد، حمایت اجتماعی و بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان عادی بطور معناداری بالاتر از مادران دانش آموزان آهسته گام می باشد، اما تفاوت معناداری بین دو گروه در تاب آوری وجود ندارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت، با افزایش تاب آوری و حمایت اجتماعی می توان بهزیستی روان شناختی را در مادران افزایش داد. کلید واژه ها: تاب آوری، حمایت اجتماعی، بهزیستی روان شناختی، آهسته گام
    Abstract
    Abstract Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between resilience and social support with psychological well-being in mothers with slow pace children and normal children. Methods: For this purpose, the Conner – Davidson Resilience Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social support (1988) and Ryff’s Psychological Well-being Scale (1980), were completed by 260 mothers with slow pace students and normal students (slow pace,142 and normal,118) who were selected through convenience sampling. The data were analyzed using multivariate analysis of variance, Pearson’s correlation coefficient and step-wise regression analysis. Finding: The results indicated that resilience and social support had significant positive correlation with psychological well-being and step-wise regression analysis revealed resilience and social support are able to predict psychological well-being. Also, the data showed that social support and psychological well-being are higher in mothers with normal students rather than mothers slow pace and there was no difference in rate of resilience between two groups. Conclusion: According to the present findings can be concluded, the resilience and social support can be increased levels of psychological well-being in two groups. Keywords: Resilience, Social support, Psychological well-being, Slow pace