عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه هوش های چندگانه گاردنر و سبک های تفکر استرنبرگ با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان



    دانشجو در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه هوش های چندگانه گاردنر و سبک های تفکر استرنبرگ با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60607
    تاریخ دفاع
    ۲۰ آبان ۱۳۹۲

    چکیده هدف در این پژوهش و براساس یک طرح همبستگی بررسی رابطه بین هوش های چندگانه گاردنر و سبک های تفکر استرنبرگ با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول دبیرستان نسیم شهر بود. هدف از انجام این پژوهش توجه به اهمیت و نقش سبک های تفکر و هوش های چندگانه به عنوان یکی از عوامل مهم پیش بینی کننده ی پیشرفت تحصیلی در یادگیری دروس مختلف بود.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های دولتی نسیم شهر بود. از این جامعه تعداد300نفر دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر(1991) برای سنجش سبک های تفکر دانش آموزان و پرسشنامه هوش های چندگانه گاردنر برای تعیین نوع هوش دانش آموزان استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هوش های چندگانه گاردنر و سبک های تفکر استرنبرگ با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد .نمره پیشرفت تحصیلی با هوش طبیعت گرا ارتباط معناداری دارد. نمره پیشرفت تحصیلی با هوش منطقی دانش آموزان ارتباط معناداری نشان می دهدسبک تفکر آزاد اندیش با تمامی انواع هوش های چندگانه همبستگی قوی و مثبتی را نشان می دهد. براساس یافته ها می توان بر اهمیت نقش سبک های تفکر و هوش های چندگانه در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاکید کرد. کلید واژه ها: هوش های چندگانه ، پیشرفت تحصیلی، سبک های تفکر
    Abstract
    Abstractt The purpose of this research has been based on the relationship between the Gardner,s multiple intelligence and Esterenberg,s thinking styles with the students achivement in the first grade of high school in Nasimshahr. The objective of doing this research was to pay attention to the sign:f:cance and the role of different attitudes and multiple intelligence as one of the important predictive factors in making progress in learning different courses. The participant in this research were female students studying the first grade of high school in nasimshahr. Three hundred students were chosen through cluster sampling . The Esterenberg and wagner,s thinking styles questionnaire order to evaluate students, attitudes and the Gardner,s multiple intelligence questionnaire in order to determine the students intelligence type were used. Findinge showed that there is a relationship between these two in students education progress.There is a meaningful relationship between the education progress and the naturalistic intelligence. The education progress score shows a meaningful relationship with the students logical intelligence and the free style of th andinking shows appositive and strong correlation with multiple intelligence.Based on these findings , we can emphasize the significance of style of thinking and multiple intelligence in predicting the student, education progress. Key words: multiple intelligence , thinking styles , education progress