عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین سبکهای دلبستگی و خود تمایز یافتگی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین سبکهای دلبستگی و خود تمایز یافتگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78867;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2550;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78867;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2550
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    سارا بهادر
    استاد راهنما
    محمدعلی بشارت

    شناخت متغیرهای تأثیرگذار بر خودتمایزیافتگی به عنوان یک توانایی ارتباطی درون شخصی و بین شخصی که پایه اصلی آن در خانواده شکل می گیرد، اهمیت بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای "استحکام من" در رابطه بین سبک های دلبستگی و خودتمایزیافتگی انجام شد. از 385 شرکت کننده در این پژوهش (198 دختر، 187 پسر)، از مدارس مقطع متوسطه شهرستان گنبدکاووس خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI)، مقیاس استحکام من (ESS) و مقیاس خودتمایزیافتگی(DSI- R) را تکمیل کنند. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از تحلیل همبستگی پیرسون و برای آزمون مدل فرضی پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و خودتمایزیافتگی رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبک های دلبستگی ناایمن و خودتمایزیافتگی رابطه منفی معنادار وجود داشت. بین سبک دلبستگی های دلبستگی ایمن و ناایمن با استحکام من، به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار مشاهده شد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک های دلبستگی ناایمن به طور غیر مستقیم با استحکام من رابطه دارند. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که بین سبک های دلبستگی و خودتمایزیافتگی رابطه خطی ساده وجود ندارد و سبک های دلبستگی تا حدی از طریق استحکام من، خودتمایزیافتگی را تحت تأثیر قرار می دهد.
    Abstract
    Recognizing variables influencing self-differentiation as a potential of personal and interpersonal communication on which the foundation of the family is formed, is very important. The present study investigated the moderating role of “ego strength on the relationship between attachment style and self-differentiation. All 385 participants (198 girls , 187 boys) from Gonbad secondary schools, were asked to complete Adult Attachment Inventory (AAI), Ego Strength Scale (ESS), and Self-Differentiation Scale (DSI-R). To analyze statistical data of research, Pearson correlation analysis and for testing the research model path analysis was used. Results of the study showed that there was no relationship between secure attachment styles and selfdifferentiation. Between insecure attachment styles and self-differentiation, was a significant negative relationship. Between secure and insecure attachment styles and ego strength, respectively, there was a significant positive and negative and significant relationship. Also the path analysis showed that the insecure attachment styles are indirectly related to ego strength. According to the research results, it can be concluded that between attachment styles and selfdifferentiation, there was simple linear relationship and between attachment styles to some extent, through ego strength, influences self-differentiation. Considering this concept, in order to increase self-differentiation, to normalize relations with the family of origin of teenagers and therefore contributes to promote mental health of juveniles. Key Words: Attachment Style, Ego Strength, Self-differentiation.