عنوان پایان‌نامه

تلاش نهاد کاپیتالیزد برای خود واقعی: نگرشی جیمسونی به فردیت در رمانهای اطلس شراگد و سرچشمه اثر آین راند



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تلاش نهاد کاپیتالیزد برای خود واقعی: نگرشی جیمسونی به فردیت در رمانهای اطلس شراگد و سرچشمه اثر آین راند" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1705/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61290
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    تمثیلی فردگرایانه از هویت در رمانهای آین راند، «سرچشمه» و «اطلس شانه بالا انداخت»، ویژگی هایی را نمایان می سازد که هنوز نیز ارتباط نزدیکی با شکل گیری ایدئولوژیک افراد بشری در جامعه ای دارد که در آن طبق دیدگاه جیمسون تاریخ، تمامی مفهوم ها را تعریف می کند. اگرچه آثار راند تلاش بر ارائه تصویری فردگرایانه از انسانها را دارد، اما در واقع نمودار چیزی است که بنا بر فلسفه هگل نموداری تمامبت یافته ای بیش نیست. به عبارت دیگر، جمعی گرایی با نظریه تامیت جیسمون که ملهم گرفته از فلسفه مارکس با مفهومی مشابه است در یک راستا قرار دارد. در واقع، جیمسون تلاش دارد تا اثبات کند که بدون داشتن دیدگاهی تام و جمعی از جهان، همانگونه که هگل معتقد است، کسب واقعیت هر موجودیتی برای فرد غیرممکن بوده و هرگونه درکی در واقع درک از قالب و نه محتوا می باشد، که خود از دیدگاه جیسمون و بنا بر آنچه وی موجودیت شیئ شده می نامد، امری امکان ناپذیر است. علاوه براین، جسمیت دادن و کالانمودن در فلسفه جیمسون دو موضوعی هستند که می توانند به بیگانگی افراد بشر منجر گشته و آنها را از نمود خویش واقعی شان منع نماید. همچنین، تلاش راند در این رمانها به تصویر کشیدن غالب آمدن فردیت بر جمعی گرایی می باشد؛ هر چند آنچه که جیمسون به آن معتقد است محال بودن نمود فردیت در شرایطی است که در آن سرمایه گذاران تصمیم گیرندگان نهایی می باشند. فقدان فردیت و ناتوانی فرد که در تلاش وی برای یافتن خویش واقعی خود نمایان است، در نظریه جسمیت جیمسون هویدا می باشد و عقایدش مربوط به تاریخ در یک جامعه کاپیتال تنها معیار حصول واقعیت هستی و جوهره وجود است. با این وجود، حتی اگر این جوهره وجود نائل آید تنها «توهمی» از واقعیت و نه «واقعیت» حقیقی را به دست می دهد. کلمات کلیدی: فردگرایی، تاریخ، جسمیت، تامیت، شیء گرایی.
    Abstract
    An individualist portrayal of identity is what in Ayn Rand's novels The Fountainhead and Atlas Shrugged manifests characteristics that are still linked to the ideological formation of human beings in a society where as Jameson states history defines all the concepts. Though trying to demonstrate an individualist vision of human beings, Rand's novels are in fact depicting what in Hegelian philosophy is considered to be a total representation. In other words, collectivism is in the same line with Fredric Jameson's notion of totality being inspired by Marx's philosophy of the same idea. In fact, what Jameson is trying to depict is the idea that without having a collective and total view of the world, as Hegel asserts, one is unable to gain the truth of any entity and any comprehension will be that of the form and not the content, which Jameson believes is not attainable due to what he describes as thingified entities. Moreover, reification and commodification in Jameson's philosophy are two issues which can lead to alienation of human beings preventing them from attaining their true self. Additionally, Rand's attempt in the novels is to depict the triumph of individuality over collectivism; however, what Jameson believes is the impossibility of gaining individuality in a condition where capitalists are the ultimate determiners. The lack of individuality and inability of the individual depicted in his endeavor for the true self is demonstrated through Jameson's notion of reification and his ideas regarding history in the capital society is the only criterion of obtaining truth of being and essence. However, this essence being obtained gives us the 'illusion' of reality and not the authentic Real. Keywords: individualism, history, reification, totality, thingification.