عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ویژگی های خود توسعه ای مدیران وو عملکرد آنان و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت مدیران مدارس شهر ری در سال تحصیلی ۹۲-۹۱



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه ویژگی های خود توسعه ای مدیران وو عملکرد آنان و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت مدیران مدارس شهر ری در سال تحصیلی ۹۲-۹۱" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60925
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    چکیده مدیریت آموزشی ، با اهمیت‌ترین، موثرترین و ظریف‌ترین نوع مدیریت است که موضوع آن، « انسان» است. مدیریت آموزشی با عملکردی کارآمد و اثربخش، به تجربه و قدرت یادگیری همراه با توانایی های مختلفی نیاز دارد، بنابراین، توسعه و بهسازی مدیران آموزشی و به ویژه مدیران مدارس، مناسب‌ترین راه دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی خواهد بود که می توان با رویکرد نوین خودتوسعه‌‌ای و مکانیزم های آن(خودهدایتی یادگیری، خودرهبری، خودمدیریتی و خودنظم دهی) به این مهم پرداخت. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های خودتوسعه‌ای و عملکرد مدیران مدارس شهر ری، بر اساس مدل خودتوسعه‌ای مدیران موفق پیدلر و همکاران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه به تعداد180 نفر از مدیران مدارس شهر ری تعیین و روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب جهت انتخاب نمونه استفاده شد. از پرسشنامه ویژگی‌های خودتوسعه‌ای با پایایی(95/0=?)، پرسشنامه عملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی مدیران با پایایی (86/0=?) و پرسشنامه عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت با پایایی(91/0=?) استفاده شد. بررسی میانگین متغیرها در طیف استاندارد ارزیابی نشان داد، ویژگی‌های خودتوسعه‌ای مدیران نسبتا مطلوب و عملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت آن‌ها مطلوب می‌باشد. تحلیل همبستگی نیز نشان داد، میان ویژگی‌های خودتوسعه‌ای و عملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت مدیران مدارس شهر ری همبستگی مثبت و معنی‌داری سطح آلفای 01/0 وجود دارد. همچنین، میان دانش و اطلاعات بنیادی، صفات برتر و مهارت‌های ویژه خودتوسعه ای مدیران مدارس شهر ری وعملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت آنان رابطه مثبت و معنی داری سطح آلفای 01/0 وجود دارد. بر اساس این پژوهش، نیازهای خودتوسعه‌ای مدیران مرد ابتدایی، مهارت‌های تحلیلی و مدیران زن ‌ابتدایی دانش ‌و اطلاعات مرتبط با مدیریت، خودآگاهی و خلاقیت می‌باشد و نیازهای خودتوسعه‌ای مدیران مرد آموزشگاه‌های راهنمایی، حساسیت مداوم به رویدادها و فراست ذهنی و مدیران زن آموزشگاه‌های راهنمایی عادات و مهارت‌های یادگیری متعادل است. همچنین مدیران مرد دبیرستان ها در مهارت‌ها و توانایی‌های اجتماعی و مدیران زن مجتمع‌های آموزشی در ویژگی‌هایی از جمله اشراف داشتن بر واقعیات اساسی سازمان، تاب‌آوری عاطفی و فراکنشی(برخورد هدفمند با رویدادها) نیاز به خودتوسعه‌ای داشته‌اندکه متناسب با این نیازها، فعالیت‌های خودتوسعه‌ای در برنامه توسعه فردی آنان پیشنهاد شده است. نتایج آزمونT مستقل نشان داد، میان ویژگی‌های خودتوسعه ای مدیران مدارس ناحیه یک و دو شهر ری تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین میان عملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت مدیران مدارس ناحیه یک و دو شهر ری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های جانبی پژوهش نشان داد، میان عملکرد مبتنی بر فرم ارزیابی و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت مدیران مدارس شهر ری رابطه مثبت و معنی داری آلفای سطح 01/0 وجود دارد. به عبارت دیگر مدیرانی که در معیارهای عملکرد توصیه شده در ادبیات مدیریت بهتر عمل می کنند، احتمالا در معیارهای عملکرد فرم ارزیابی سالیانه مدیران نیز نمرات بالاتری کسب خواهند نمود. همچنین میان مهارت‌های ویژه و صفات برتر خودتوسعه‌ای نیز رابطه مثبت و معنی‌داری آلفای سطح 01/0 بدست آمد که حاکی از این است که مدیران با سطح مهارت‌های ویژه بالاتر، صفات برتر خودتوسعه‌ای را در سطح بالاتری، از خود نشان می‌دهند. نتایج رگرسیون گام به گام میان مولفه های ویژگی‌های خودتوسعه‌ای و عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت مدیران نشان داد، از میان یازده ویژگی خودتوسعه‌ای، پنج ویژگی با عملکرد مبتنی بر ادبیات مدیریت همبستگی چندگانه معنی‌داری داشته‌اند. این ویژگی‌ها به ترتیب عبارتنداز: خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی، دانش و اطلاعات مرتبط با مدیریت، عادات و مهارت‌های یادگیری متعادل و خودآگاهی. همچنین میزان بتای بدست آمده، نشان می‌دهد که با تغییر به میزان یک انحراف استاندارد در مولفه های خلاقیت، دانش و اطلاعات مرتبط با مدیریت، عادات و مهارت‌های یادگیری متعادل و خودآگاهی به ترتیب 32/0، 20/0 ،29/0،23/0- و 17/0 تغییر در عملکرد ایجاد خواهند نمود. جهت بررسی همبستگی چندگانه میان یازده ویژگی خودتوسعه‌ای و عملکرد مبتنی بر شاخص‌های فرم ارزیابی مدیران نیز، از رگرسیون گام به گام استفاده شد. سه مولفه اشراف داشتن بر واقعیات اساسی سازمان، مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت، با عملکرد مبتنی بر شاخص‌های فرم ارزیابی سالیانه مدیران نیز همبستگی چندگانه معنی‌داری داشته‌اند. همچنین مقدار R به دست آمده نشان می‌دهد، این سه ویژگی باهم ،54درصد از تغییرات متغیر عملکرد را پیش بینی می‌نمایند.
    Abstract
    Abstract Educational administration, most important, most effective and most delicate administration, that its subject is the "human". Development and improvement of educational administrators and Especially school principals, the most appropriate way to achieve educational goals that with new approach self- development and its mechanisms (self- Direct learning, self - leadership, self – management and self- regulation) to pay the most. The study was descriptive and correlational that from339 community of leader that Sample size was determined 180 School administrators by Stratified random sampling with proportional allocation. Self-development qualities questionnaire with reliability (? =0/95) and criteria-based Performance questionnaire with the reliability (? =0/86) and literature -based Performance questionnaire with the reliability (? =0/91) were used to collect data. Check out the standard range of variables, showed self-development qualities had been in relatively desirable condition and criteria and literature -based Performance have been desirable. Correlation analysis also showed, positively correlated between Self-development qualities and criteria and literature -based Performance School administrators with alpha level of 0/01. Correlation analysis also showed, positively correlated between Self-development specific skills, meta-qualities, and basic knowledge and information and criteria and literature -based Performance School administrators with alpha level of 0/01. Independent T-test results showed does not significant difference between Self-development qualities and criteria and literature-based Performance of School administrators at Shahr-e-Ray District One and District Two. stepwise regression showed, there is a significant multiple correlation between Among the components of Self-development qualities and criteria and literature -based Performance. Keyword: self- development, performance, self-development qualities, School administrators, Shahr-e-Ray