عنوان پایاننامه
بررسی رابطه میان حرفه گرایی مدیران دبیرستان ها با خود کار آمدی آنان در استان کردستان
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59737
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- احمدعلی شفیعی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان حرفه گرایی مدیران دبیرستانها و خودکارآمدی آنان انجام گرفت. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را مدیران دبیرستانهای استان کردستان به تعداد 295 نفر تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای تعداد 75 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. به منظور سنجش خودکارآمدی مدیران از ابزار تدوینشده به وسیله موران و گریس (2004) در قالب 18 گویه استفاده شد. به منظور سنجش سطح حرفه گرایی مدیران از ابزاری با 40 گویه که بر اساس پیشینه تحقیق نگرشهای حرفهای نمونه آماری را در قالب هشت مؤلفه مورد اندازهگیری قرار میدهد استفاده شد. روایی ابزارهای انتخابشده مورد تأیید صاحبنظران رشته مدیریت آموزشی بوده و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرون باخ در حد 95/0 برای خودکارآمدی و 729/0 برای حرفه گرایی محاسبه شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نشان داد که میان دو متغیر خودکارآمدی و حرفه گرایی رابطه معنادار مثبت وجود دارد (00/0?p و 552/0=r) و وضعیت خودکارآمدی مدیران در حد بالایی قرار دارد (25/7x ?= ). تحلیل دادهها بر اساس جنسیت حاکی از آن بود که تفاوت معنادار بوده و زنان از سطح خودکارآمدی بالاتری برخوردار بودند. تفاوت خودکارآمدی بر حسب مدرک و سابقه مدیریت معنادار نبود. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که وضعیت حرفه گرایی نمونه مورد مطالعه در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد (55/3x ?=). در ضمن، تفاوت معناداری میان حرفه گرایی مدیران بر حسب جنس، سابقه و مدرک تحصیلی مشاهده نشد. بین متغیر خودکارآمدی با تمامی خرده مقیاسهای حرفه گرایی به جز مؤلفههای خود تنظیمی و ایثار و از خود گذشتگی رابطه معنادار مثبت گزارش شد . تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام حاکی از آن بود که خودکارآمدی مدیران در حوزه رهبری اخلاقی میتواند 33 درصد از تغییرات متغیر حرفه گرایی را تبیین نماید. کلیدواژهها: خودکارآمدی، حرفه گرایی، مدیران دبیرستانها، تئوری شناختی اجتماعی، باورها، نگرشها
- Abstract
- Abstract The present descriptive co relational study aimed to examine the relationship between high school principals' sense of efficacy and their professionalism. The population included high school principals of kurdestan Province , among them 75 were chosen to form the sample of the study by stratified random sampling .principals' Sense of Efficacy Scale (PSES) developed by Moran and Garies (2004 ) was used to assess the principals' self efficacy . A questionnaire of 40 items was used to assess the professional attitudes of the participants . This instrument measures the principals' degree of professionalism in 8 sub- scales . The reliability of the two instruments was obtained by chronbach alpha : 0/95 for self efficacy questionnaire and 0/729 for professionalism questionnaire . The result of the main question showed that there was a significant positive relationship between the principals' sense of efficacy and their degree of professionalism(r=0/552 P?0/0001 ). The degree of principals' self efficacy was high and satisfactory(x ?=7/25 ). Regarding gender the difference was significant and women showed higher degree of self efficacy. service years as principals and the degree of education had no significant effect on their self efficacy. The results also showed that the principals' degree of professionalism was rather high (x ?=3/55 ). Gender , service years as a principal and the degree of education had no significant effect on professionalism. There was positive relationship between principals' self efficacy and all the subscales of professionalism except self-regulation and altruism. Step by step regression showed that principals' self efficacy for moral leadership can specify 33 percent of changes of professionalism. key words : self-efficacy , professionalism , high school principals , social cognitive theory , beliefs , attitudes