عنوان پایاننامه
بررسی رابطه جو سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مقطع ابتداییی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60247
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیما سهرابی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده این پژوهش به منظور مطالعه رابطه بین جو سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی دولتی دخترانه شهر تهران انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه¬ معلمان مدارس ابتدایی دولتی دخترانه شهر تهران و جهت تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری طبقهای متناسب استفاده شد. حجم جامعه مذکور 4771 نفر بود که از بین آنها 145 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت جمعآوری دادههای مربوط از پرسشنامه جو سازمانی هوی، کلاور و سیبو و پرسشنامه محقق ساخته انگیزش شغلی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، آمار توصیفی و استنباطی(همبستگی اسپیرمن، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس) بود. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در این پژوهش، ضریب همبستگی بین جو سازمانی و انگیزش شغلی معلمان معنی¬دار می باشد. همچنین بررسی ارتباط بین مولفههای جو سازمانی مدارس با انگیزش شغلی نشان می دهد که مولفه¬های رفتار حمایتی مدیران و رفتار صمیمانه معلمان با انگیزش شغلی رابطه مثبت و معنی¬داری دارند. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که در مجموع متغیرهای جو سازمانی و انگیزش شغلی در مدارس ابتدایی دولتی دخترانه شهر تهران در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفههای جو سازمانی مولفه رفتار حمایتی و رفتار صمیمانه به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات انگیزش شغلی(متغیر ملاک)، را بدست آوردند. نهایتاً اینکه متغیر میانجی سابقه کاری معلمان تاثیری بر ارتباط بین جو سازمانی و انگیزش شغلی نداشته است اما متغیر میزان تحصیلات بر انگیزش شغلی کارکنان موثر بوده است. واژگان کلیدی: جو سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی.
- Abstract
- The aim of this study was to investigate the relationship between the Organizational Climate with Job Motivation at the Girls Public Primary Schools of Tehran. Research methodology is descriptive and based on correlation. Statistical population of this research includes all teachers of the Girls Public Primary Schools of Tehran. The population size was 4771, which 145 teachers were chosen by proportional stratified sampling method. We used the Hoy, Claver and Sibou's Organizational Climate questioner and Job Motivation questioner of Researcher made's for collecting data. The data analysis method in this study was descriptive analysis and inferential analysis (Spirnam’s correlation, Regression’s coefficient, ANOVA). The result of this research showed that the correlation’s coefficient between Organizational Climate with Job Motivation is significant. also, Results suggest that the relation between Organizational Climate components of Supportive behavior and Intimat behavior with Job Motivation of teachers is positive and significant. Also results showed Organizational Climate with Job Motivation of teachers in primary schools of Tehran are sort of desirable. The result from regression analysis showed that, for the explanation of the changes of Job Motivation (criterion Variable), the variables of Supportive behavior and Intimat behavior from among Organizational Climate components can enter the final regression’s equation as predictor variables. Keywords: Organizational Climate, Job Motivation, Teachers at the Girls Public Primary Schools of Tehran.