بررسی وضعیت هویت معنوی ادراک شده در اوایل بزرگسالی: مطالعه کیفی نمونه موردی دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59800
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- نرجس لاری
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت هویت معنوی ادراک شده در اوایل بزرگسالی است. بدین منظور از طریق روش نمونه گیری نظری، 20 دانشجوی 18 تا 29 سال از دانشگاه تهران انتخاب شده، و به صورت انفرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیلهی روش کیفی نظریه زمینه ای انجام شده است و داده ها در سه مرحله ی استخراج مفاهیم، محورها و مقوله های گزینشی، تحلیل شده اند. نتایج حاصل از این پژوهش وضعیت هویت معنوی در اوایل بزرگسالی را در پنج بعد تقسیم می کند: هسته های شناختی معنویت (اعتقاد به قدرت متعالی، هدفمندی هستی، جبران اعمال، فطرت، دین)؛ تعالی رابطه ای با عناصر(تعالی رابطه ای با خدا، ائمه، دیگران، خود، طبیعت)؛ رفتار اخلاقی- ارزشی؛ محاسبه و رسالت؛ سنن دینی. ترسیم دقیق وضعیت موجود هویت معنوی، پلی برای برنامه ریزی برای تقویت و ایجاد اصلاحات آموزشی و تربیتی ساختار آموزشی نظام در حیطهی معنویت و دین خواهد بود. به علاوه بررسی وضعیت موجود هویت معنوی در سنین اوایل بزرگسالی (دانشجویان)، در واقع سنجش یا محکی است بر اکتسابات محیطی و آموزشی صورت گرفته در دوران تحصیل، که در جنس و انواع شکل گرفتهی هویت معنوی دانش آموزان اثر نهاده و افراد با استفاده از آنها در اوایل بزرگسالی بر طبق نظریه آرنت به جمع بندی آن پرداخته اند. کلید واژه ها: هویت معنوی، اوایل بزرگسالی، نظریه زمینهای.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to assess the perceived spiritual identity status in emerging adulthood. Therefore, using the theoretical sampling method, 20 students of 18 to 29 years was selected from Tehran University and interviewed individually. Data analysis was conducted using a qualitative method named, grounded theory and the data were analyzed in three stages: deep coding, finding axial categories, and finding selective categories. The results of this study, divides spiritual identity status in early adulthood into five categories: cognitive cores of spirituality (belief in a transcendent power, purposeful world, duty compensation, Conscience, and religion); transcendent relationship with elements (with god, Imam’s, others, self, and nature); moral behavior; stewardship and mission: religious traditions. Accurately depict of the current state of spiritual identity, can be a bridge for the educational and training programmers to strengthen and reform the spiritual education system. It is also a good assess of how successful has been the academic context on shaped spiritual identities, in the age of reviewing the identity. Keywords: spiritual identity, emerging adulthood, grounded theory.