عنوان پایاننامه
رابطه نظام سیاسی و علوم انسانی در ایران
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3520;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62468
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- یاسر ایمانی کولانکوه
- استاد راهنما
- سیدرحیم ابوالحسنی
- چکیده
- بدون شک توسعه ورشدعلوم متاثرازمتغیرها وعواملی است که حدودوثغورآن بران عوامل مبتنی است.علوم انسانی نیزازاین قاعده کلی مستثنی نیست .مجموعه عوامل مختلف باعث می شودتایک حوزه ای ازدانش توسعه و رشدپیداکندیاروندآن دچاررکودگردد.به عبارت دیگرعلم و رشدآن دریک بستراجتماعی قرارداردودائما با نظام اجتماعی یک رابطشه متقابل ودیالکتیک دارد.تاریخ علم وپیشرفت های علوم و فنون درطول تاریخ براین مدعا صحه می گذارد. بانگاهی به وضعیت و جایگاه علوم انسانی درایران،به روشنی قابل درک است که ازیک وضعیت مطلوب وخوبی برخوردارنیست. بانگاهی به آمارهای جهانی درخصوص تعدادمقالات چاپ شده درحوزه علوم انسانی واجتماعی،سهم تولیدایران دراین حوزه بسیارناچیزبوده است. علاوه بران ،میزان ارزش واهمیت کم علوم انسانی درسپهرمدیریت اموزشی کشور،تعدادفارغ التحصیلان،تعدادبیکاران علوم انسانی،غیرکاربردی شدن آن درحوزه برنامه ریزی توسعه کشور ودهها مسائل ومشکلات مربوط به علوم انسانی واجتماعی بیانگراین مسئله است که این حوزه ازعلوم دروضعیت عقب ماندگی قرار دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی دلایل وعوامل رکود علوم انسانی درایران است.ادعای نگارنده این پژوهش این است که ازمیان دلایل مختلف ، دولت ونظام سیاسی درایران همواره برروندآن تاثیرگذاشته است وسعی کرده است بادخالت وکنترل ان ، ایجادگفتمان ها ونهادسازی ها ، قرائت وخوانشی ازعلوم انسانی ارائه دهد که با مبانی مشروعیت سیاسی خود سازگاری داشته باشد.
- Abstract
- ندارد