عنوان پایان‌نامه

جایگاه موسیقی در فرهنگ ایران از دوره ساسانی تا حمله مغول



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جایگاه موسیقی در فرهنگ ایران از دوره ساسانی تا حمله مغول" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    باستان شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4090;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66944
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    هایده لاله

    موسیقی از آغاز تا به امروز حضوری پررنگ و همیشگی در زندگی انسان داشته است؛ انواع موسیقی (سازی و آوازی) و سرودها در موقعیت¬های مختلف و با منظورهای متفاوتی نواخته و خوانده می¬شدند، در این نوشته سعی شدهتا با بررسی موقعیت¬هایی که انواع موسیقی در آن¬ها نواخته می-شدند به موضوعجایگاه موسیقی در فرهنگ ایران در دور? زمانی هزار ساله، برابر با آغاز حکومت ساسانیان تا حمل? مغول، پرداخته شود. هرچند انواع موسیقی همراه تمام لحظاتزندگی انسان اعم از لحظات شاد یا غمگین، آسایش یا دلهره، سرخوشی یا بیماری و خستگی بوده¬اند و در جنگ و صلح، سفر و حضر، میهمانی و خلوت، میکده¬ها و عبادگاه¬ها نواخته می شدند، در این جا تنها به دو نوع از انواع موسیقی یعنی موسیقی رزمی و بزمیپرداخته می-شود. در میان شواهد مادی و منابع مکتوب اعم از کتب تاریخی، رسالات علمی و فرهنگی، داستان¬ها و اشعار باقی مانده از این دوران، اشارات بیشتری در خصوص موسیقی رزمی و بزمی در اختیار ما قراردارد. نوازندگان سازهای رزمی، شیپورها و طبل¬های خود را خارج از میدان¬های نبرد و لشکرگاه¬ها برای مقاصد تشریفاتی و حکومتی نیز به نوا در می¬آوردند. نوازندگان سازهای بزمی نیز از حاضران همیشگی دربار پادشاهان و حاکمان بودند؛ این گروه همراه همیشگی سفرهای شکاری درباریان و اشراف بودند از این رو در این پایان¬نامه موسیقی تشریفاتی و موسیقی همراه با سفرهای شکاری و تفرجی، که از نشانه¬های زندگی پادشاهان، حاکمان، درباریان و در مرتبه¬ای پایین تر شاهزادگان و اشراف ثروتمند بود، در فصل¬هایی جداگانه، مورد بررسی قرار می¬گیرند.
    Abstract
    Music has always had a constant significant role in human’s life since the beginning. Diverse types of music (either vocal or instrumental) and songs would be composed and sung in different situations for different purposes. The present study is trying to find out about the status of music in the Iranian culture over a one-thousand-year period of time spanning from the beginning of Sassaind dynasty to the Mongols’ invasion through perusing the situations where different music types were played. Despite the fact that music could be played anywhere and in any situations such as in happiness or sadness, tranquility or panic, when light-headed or sick and fatigued, at wartime or in peace, during travel or in sojourn, at feasts or in seclusion, in taverns or praying houses, we are going to focus only on two types; martial and festive namely, about which more information is available among both material evidence and written sources including historical books, scientific and literary manuscripts, stories and poets remaining from our subject period of time. Moreover, it is to be stated that the musicians who played martial musical instruments like horn and drum would play their instruments out of battle fields too in formal and official occasions; likewise, the other group of musicians playing festive musical instruments would always accompany the court and nobles in their hunting journeys. Therefore, the formal type of music and the type played in the hunting journeys will be discussed individually in two separate chapters in the present dissertation.