عنوان پایان‌نامه

تاثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش اموزان پایه ششم ابتدایی شهر پیرانشهر



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش اموزان پایه ششم ابتدایی شهر پیرانشهر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60145
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    محسن ایزان
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت کلاس درس بر اساس رویکرد همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ی ششم در درس علوم تجربی انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی شهر پیرانشهر در سال تحصیلی 1391-1390 و حجم نمونه تحقیق 120 نفر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 60 نفر در گروه‌های آزمایش (2،1)، و 60 نفر در گروه‌های کنترل (2،1)، قرار گرفتند. در گروه‌های آزمایش، کلاس‌ها به شیوه همیاری اداره شدند و در گروه‌های کنترل از مدیریت کلاس به شیوه‌ی سنتی (روش سخنرانی)، استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل آزمون‌های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود که کلیه‌ی آزمون‌ها از لحاظ روایی و ضریب پایایی (91%) مورد تأیید قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، علاوه بر روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که با مدیریت کلاس به شیوه همیاری به یادگیری پرداخته بودند بیشتر از دانش‌آموزانی بود که بر اساس روش معمول (سخنرانی)، مشغول یادگیری بودند. در گروه‌های همیاری میان دو گروه تفاوت معنی‌داری دیده نشد. کلید واژه: مدیریت کلاس، مدیریت کلاس به شیوه‌ی همیاری، پیشرفت تحصیلی، علوم تجربی، ششم ابتدایی.
    Abstract
    Abstract The purpose of present study has been investigated the effect of classroom management based on cooperative learning approach on the academic achievement of students in sixth grade in science course. Method of this study was quasi-experimental and with pre-test - post-test with two control groups and two experimental groups. The statistics population was sixth grade students in Piranshahr primary schools in schooling year 2011-2012. Sample was 120, which through multi-stage cluster sampling 60 student in experimental groups and 60 student in control groups. In the experimental groups, classroom management based on cooperative learning approach was used and in the control groups, classroom management based on traditional teaching approach (lecture). The study instruments was inclusive made-researcher academic achievement tests. All the tests were consistent in terms of validity and reliability coefficient (0/91). Data analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation), and inferential statistics (ANCOVA). The results showed that the academic achievement of students who with the classroom management based on cooperative learning approach were involved to learn be more than students who based on the Traditional approach (lectures) were learning. In the collaborative groups between the two groups were not significantly different. Keywords: classroom management, classroom management based on cooperative learning approach, academic achievement, science, sixth grade.